Hej!

Bytte ut en gammal hydropress som lät illa mot en modern vattenpump av märket DAB (modell E.sybox) Detta är en i princip direktverkande vattenpump som är vattenkyld och har ett litet expansionskärl på två liter som är trycksatt.

Så långt allt väl, jag tänkte att jag satsar på denna pumpen eftersom den skulle vara väldigt tystgående och då gör det inget om den står och går så fort man öppnar en kran eller duschar. Det sitter ingen tank kopplad på trycksidan altså.

Nu till problemen. Det är en gammal rörspetsbrunn eller vad de kallas altså bara ett rör syns när jag tittar ner i brunnen cirka en till två meter nedanför locket. Inga uppgifter på vattennivån men jag kunde se att där fanns vatten åtminstone. Grannen och jag delar brunn men han har inte haft några problem att vatten uteblivit och ej heller jag när jag körde med min gamla hydropress. Nu slår den nya pumpen dock ifrån för torrkörnings larm när jag t.ex. duschar. Verkar dock inte hända när jag bara öppnar en kran och låter det rinna vilket är lite udda. Om jag nollställer felet direkt på pumpen när det händer så kommer det vatten igen så pumpen går ju inte torr vad jag kan förstå. Det som dock verkar hända efter längre tids drift är att flödet minskar så pass mycket att det understiger vad flödesmätaren klarar av att mäta (mindre än liter per minut är gränsen) och då skyddar pumpen sig själv efter tio sekunders torrkörning.

Har haft hit två olika rörfirmor och kopplat om slangarna till pumpen och även provtryckt det gamla galvaniserade röret som går ner i brunnen och det stod pall för tio bar utan problem så det är inget läckage på röret vad jag vet. Misstänker dock att det kanske har grott igen i röret eller att det eventuellt är något fel på bottenventilen i brunnen. Men jag har ju bra flöde direkt när pumpen startar, över tolv liter i minuten hämtar den med en ensam kran öppen. Fattar inte riktigt vad jag ska ta mig till härnäst, byta allt som kommer ner i brunnen??

Har provat trycka olika luftnivåer i expansionskärlet men får den inte att gå varken tyst eller kontinuerligt vid t.ex. duschning. Pumpen når även max rpm mest hela tiden vilket den inte borde göra om den kunde hämta upp vatten enkelt.

Testade öppna en kran i källaren och den levererade arton liter i minuten utan problem och då var expansionskärlet trycksatt med 4 bar tryckluft och pumpen var inställd på att jobba mot fem bar men jag märkte att trycket ut ur ledningen var rätt högt så jag sänkte trycket i pumpen till 4,5 bar vilket även det lär var för högt för ett hus med markplan och källare.

Har slut på idéer och provar därför olika tryck för att se om pumpen klarar längre drift beroende av hur jag förtrycker expansionskärlet. Fick dryrun ganska omgående på fem bars setpoint inställning.

Tack på förhand för eventuell hjälp ni kan tänkas ha!
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.