Hej.
Vi har ett nybyggt pumphus med allt från pump till sugslang nytt.
Men på nätterna kommer det in luft nånstans som gör att pumpen bara står och går utan att bygga tryck.

Min tanke är att eftersom det funkar på dagarna är den medan pumpen inte gått på ett par timmar tar in luft nånstans och efter det inte vill få upp trycket igen.
Felet fixas genom att stänga av kranen på utgående sida efter hydropressen och låta pumpen bygga upp tryck och efter det öppna kranen igen. Och sen funkar det hela dagen.

Var skulle isåfall den luften kunna komma in?
Eller om det kan vara något annat?
Tacksam för hjälp.
 
Byt eller sätt dit en backventil på sugslangen nära pumpen.
 
Känns rätt märkligt att det går att få igång det hela igen genom att stänga kranen efter hydropressen. Jag förstår inte vad det skulle göra för skillnad vad det gäller pumpens förmåga att bygga tryck. Är alla tappställen i huset stängda vid det tillfället?
Vad händer om du öppnar en kran på natten när pumpen går? Kommer det något vatten då? Tar ni vatten regelbundet under hela dagen?
 
Att sätta dit en backventil har testats utan resultat.
 
Jag kan inte förklara hur det kommer sig att pumpen kan bygga tryck efter att man stängt avstängningskranen. Jag kan tillägga att pumpen slås av en kort stund medansvar kranen stängs (10s)
Nej inget vatten på natten när pumpen går.
 
Har du Hydrofor eller Hydropress?
 
Kan tillägga att det är flera hushåll som delar på pumpen så den så vatten används regelbundet under dagarna.
 
Det sitter en liten vad jag tror är en hydropress ser ut att vara på ca 20l.
 
Då har du sannolikt för lågt tryck i blåsan.
 
Jag har varit inne på det men eftersom allt är nytt och monterat av fackman har jag dömt bort det som alternativ.
 
Det har dessutom varit rörmokare där och försökt lösa problemet.
 
Det skadar inte att kolla trycket ändå. Lufttrycket i hydropressen skall vara ca 0,3 bar under trycket som pumpen startas på. Om pumpen startar på 2,5 bar ska lufttrycket vara 2,2 bar. För att kontrollera samt ändra lufttryck skall man stänga av pumpen samt öppna en kran så att allt vatten är slut i tanken, sedan kan man kontrollera lufttrycket.
 
Tror den här pumpen stänger vid 8bar.
Och tyvärr har jag nog inte möjlighet att tömma utan ett större ingrepp.
 
Hade samma problem med en sjövattenanläggning, där vi bytt allt till nytt, rörmokaren kliade sig i huvudet då allt såg ut som tidigare fast det var nya grejer. Han provade att dra om in och utgående rör från pumpen, så rören gick upp en bit över pumpen först innan det gick ner igen och in i pumpen, för luftningens skull sattes även kranar på rörens högsta punkt.
Efter det funkade vattnet.
 
Hur kan det komma luft i pumpen om det är för dåligt tryck i hydropressen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.