Har en vattenpump som går igång ca 4-6 gånger i timmen utan att jag använder vattnet. Trycket verkar släppa hela tiden, går upp till ca 3,5 sjunker till ca 2 och går sedan igång igen. Har enskilt vatten och avlopp, vedpanna med ack.tankar, sekelskifteshus. Vattennivån har varit låg i sommar, men vet inte om det har med det att göra, har för mig att det var så även innan i våras (sen jag flyttade in), ev. att den går igång oftare nu. Annars fungerar pumpen bra. Vad kan det bero på, ska det vara så?
 
  • Gilla
LalleEmmi
  • Laddar…
Krilleman
Har du kontrollerat luftnivån i hydrofor/hydropress?
 
Steg 1 om du vet att ingen kran läcker är att kolla backventilen.
Sitter troligen nere i brunnen.

Är de en hydroforpump eller djupborra? Kanske tom en ejektorpump.
Ta lite blanade bilder på komponenterna så ska vi hjälpa till med diagnostisering :)
 
Hade en vvs arbetare i somras som tryckte in luft och ställde in luftnivån, och andra trycknivåer. Nämnde att den gick igång då och då utan att jag använde vattnet och han hade inget riktigt svar, kunde vara vattennivån eller nått sa han.
 
Är det backventilen så går pumpen i stort sett konstant. Det tar inte många sekunder att tappa trycket om backventilen är trasig. Jag har råkat ut för det. Det går inte att missa.

Annars är det som tidigare nämnts att efter ett tag behöver mer luft tryckas in i hydroforen. I alla fall om man har en utan gummiblåsa.

Slutligen kan det vara läckande kranar, toaletter, ventiler el rör, vilket också redan nämnts.
 
Pumpen är en Maxi Jet, om det säger nått. Den driver vatten både till hus och gäststuga.

Tänkte att om jag stänger av ventilerna från pumpen som leder vattnet så borde man kanske se ifall det fortsätter släppa i tryck vilket borde innebära att problemet ligger innan eller i pumpen, verkar det nått?
 
Redigerat:
  • Gilla
corre
  • Laddar…
Har inte märkt av någon läckage någonstans.
 
Provade precis att stänga av båda ventilerna som leder vidare vattnet från pumpen och det gjorde ingen skillnad, trycket släppte i samma takt och pumpen gick igång efter en kort stund. Då borde problemet ligga i upptaget av vattnet eller pumpen.

Hur kollar man sånt? Röret kommer in genom väggen och in i pumpen, och därinnan så går röret ner i brunnen antar jag, är det bara att dra upp och kolla, eller finns det andra ventiler som ni nämnde som backventil?
 
Du får som sagt kolla bottenventilen i brunnen, det är en backventil med en sil. Säkert något som satt sig i käglan där så den inte tätar riktigt. Mer osannolikt har du en liten läcka på sugledningen mellan pumpen och brunnen, men några andra fel kan det knappast vara.
 
Kom hem för en timme sen och har inget vatten i kranen, tryckmätaren på pumpen står på noll och den går inte igång alls. Ström finns i uttaget. Vad kan ha hänt nu då?

Kan det finnas någon säkring i själva pumpen som gått?

Har sen förra inlägg inte hunnit kolla hur det är i brunnen och hur det är med backventilen. Som sagt tidigare så har pumpen gått igång ungefär en gång i kvarten sen en tid tillbaka, utan att jag har spolat vatten.

Tacksam för hjälp.
 
Kolla om pumpen går att rotera för hand så den inte skurit ihop pga många start stopp och dålig kylning. Kolla säkringar, elmotorn kan likaså pajat pga många start stopp inom kort tid
 
Går att rotera för hand, kan inte hitta någon säkring i pumpen, verkar inte finnas.

Gissar på att motorn pajat.
 
Min gissning var visst fel.

Var på väg och lägga mig och tänkte prova en sista gång ifall den går igång och då gör den plötsligt det. Den kanske har fått vila. Stänger av ventilerna som leder vidare vattnet och då borde den väl fyllas rätt så fort, men den står bara och matar på och tryckmätaren vinglar mellan 1-2, stänger av. Får väl sova på det...
 
Om motorn blir för varm (pga många start/stopp) så kan det finnas ett termiskt överhettningsskydd i motorn som återställes automatiskt när den svalnat.
Låt inte pumpen starta stoppa utan att åtgärda felet (ev. backventilen) först, om du inte vill ha större kostnader (läs haveri på pump/elmotor).
Det kan vara så att backventilen sitter i anslutning till pumpen, då är den lätttare att kolla, om den sitter nere i brunnen är det förståss ett större meck.
Jag hoppas du är säker på vattentillgången så att inte brunnen sinat ?:confused:

Har du hydrofortank? Kolla så luft kudden är ca 1/3 av tanken - annars fyll på luft.
 
Redigerat:
Om pumpen går igång men trycket inte ökar över 1-2 så låter det som att antingen finns det inte vatten i brunnen el så har pumpen pajat.

En ny bottenventil är inte så dyr, en ny pump är lite dyrare, och sedan beror det på om du el röris gör allt jobb.
Det går att göra själv. Jag har gjort det, båda delarna, men det är inte världens roligaste jobb och en del meck också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.