Hej!

Ska koppla mig mot grannens brunn i fritidshuset. Planen är just nu att bara ha ett rör med kran uppstickande ur marken i trädgården. Som ni förstår är det alltså endast sommarvatten det kommer handla om.

Min tanke är att dra 32mm pem hela vägen till grannens hydrofor, ca 35 meter långt och 1.2 meter ner. Därefter montera någon typ av självdränerande ventil, en 90-graders böj och ett rör med kran på.

Hur gör jag med den självdränerande ventilen dock? Ska den ligga i brunn eller finns det ett smidigare sätt? Finns det ventiler som passar 32mm pem som inte kostar halva månadslönen? Och framförallt, hur fungerar det om grundvattnet ligger "över" dräneringshålet i vattenpostventilen. Kommer det vara ett hinder?

Många frågor, hoppas ni har överseende..
 
Det går om det är nedförsbacke och löslig jord. Det måste rinna bort om det inte är på frostfritt. Jag har så, satt ett 500 rör ( fläkttrumma ) och ner i botten 50 cm med lite grus och ett T-stycka med kulventil på. rör med kran går upp till 1 meter över mark och kulventil. Öppnar ventilen till vinter och allt rinner ut. Kulventiler ska vara öppna vintertid, annars fryser dom sönder.
Ser även att det är 1,2 meter ner, är det frostfritt. Finns då vinterkoppling för borrade brunnar som kan användas. skriv in """ Vinterkoppling vatten ""
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.