Har ett suterränghus från 1947. Baksidan av huset har jord ungefär 1 meter upp mätt från plattan.
Jag har bilat bort plattan och håller på att gräva ur och ta bort sten/berg för att kunna isolera och lägga golvvärme. Ska inte sänka golvnivån mot tidigare. Har grävt ur 30 cm.

Efter gårdagens rejäla nederbörd har jag fått en vattenpöl på ett ställe. Det är mot husets baksida som ligger under jord. På utsidan så är det en klipphäll som sluttar ned mot just denna plats. Husets sula/grundmur vilar på denna häll.

Vattnet ligger kvar för att det är en liten skreva i berget, och kan alltså just nu inte rinna undan.
Vattennivån är drygt 25 cm under färdig platta.
DSC_3783.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I övrigt är det hyffsat torrt i huset, och det är bara på detta ställe det har kommit in vatten.

Frågan är nu vad jag bör göra åt detta? Måste det åtgärdas?
Det spelar kanske inte så stor roll om det kommer inte lite vatten under plattan så länge jag har ett lager kapillärbrytande material i mellan? Jag hade tänkt jämna av med typ makadam och isolera med Isodrän.

Måste det åtgärdas? Hur gör jag då? Dränering utvändigt blir ju lite knepigt eftersom jag inte kan lägga dräneringsrör under sulan utan att spränga bort berg som sulan står på.
Kan det vara ett alternativ att lägga ett dräneringsrör inne i huset och leda ut den ur huset på lämpligt ställe?

Tacksam för alla råd jag kan få!
 
Lite svårt att få överblick . Men jag kan jämföra med mitt 50-talshus där jag grävt ut. Där har jag lagt schaktningen lera i fall mot min dräneringsbrunn som står ca 1 m utanför ena gavelväggen så att jag har en breddning i makadamen mot brunnen. Jag har även gjort en pumpbrunn/inspektionsbrunn inomhus som jag kan ta i bruk om framtida behov skulle uppstå. Kanske inget man sätter var som helst ...//
 
Tack för svar! Jo, klart det är svårt att få en överblick på hur dränering kan utföras.
Tidigare ägare hade enligt säljarens uppgift dränerat längs den hussidan för ca: 10-15 år sedan. Jag grävde lite igår för att kolla hur den dräneringen ligger. Jag fattar inte hur de har tänkt. Dräneringsslangen ligger ca 50 cm ovanför plattan och alldeles för långt bort från väggen, så den dräneringen har nog aldrig gjort så mycket nytta.

Jag har inte upplevt några problem innan vi började gräva. Första frågan är ju ifall det behöver dräneras eller inte.
Om jag tar bort lite berg så att vattnet kan rinna vidare och inte samlas i skrevan? På andra ställen längs med samma vägg måste jag ner 65 cm för att stöta på vatten.

En dränering är rätt mycket jobb, och jag har redan rätt mycket. Så man vill ju vara säker på att en dränering verkligen tillför något.
 
Ok jag förstår. Vill du absolut gå bort vatten ur skrevan kan en enkel grej vara att borra ett 20 mm hål där skrevan är som djupast och skråa så att säga för att leda vattnet ner...enklare än ta bort berg om det går.. Du har ju mak och dessutom isodrän som kapillär bryt .. Dränering är ju inget du måste göra nu bara för du gjuter platta inne. Vad jag menar är att du skulle kunna ordna ett svagt fall på schaktbotten( invändigt )mot baksidan och trycka under en bit dränslang under sulan för att sedan kunna koppla på den utvändiga dräneringen om du får problem med markfukt i framtiden.///
 
En dräneringsslang längs sulan i husets bakkant låter som en bra idé. Det är bara vi ovanligt rejäla regnväder som det kommer in så mycket vatten som på bilden. Men vi de tillfällena kan ju en dräneringsslang snabbt leda bort vattnet.
Jag ska hur som helt ta bort en del berg så jag kommer ned till rätt djup. Får se hur det ser ut när det är färdig utgrävt så fattar jag beslut om åtgärd då.
 
  • Gilla
Robin.sch
  • Laddar…
Det är inte så att förre ägarens dränering var för att ta bort regnvatten.
Jag har gjort på samma sätt för att göra mig av med regnvatten vid häftiga regn eftersom tomten inte medger fall från huset mer än en meter just där.
Fredrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.