Hej

Behöver lite hjälp med att kolla denna bild:
http://www.nybleus.se/golvbrunn.jpg

Det är så att vi börjar få en del bubblor i den gamla plastmattan i badrummet närmast brunnen. Kan bero på att det är lite taskigt frånflöde i avloppet när man duschar fick jag höra, vattnet har då kommit upp igen och kommit in emellan plastringen och plastmattan.

Jag lyfte bort badkarskant och locket till brunnen.

Mycket riktigt så var det 300kg svart hår i botten (blev nästan kompletterad med min frukost ;D) och vattennivån stiger ganska fort utan att rinna undan tillräckligt snabbt när man startar duschen. På bilden ovan så har vi väntat över natten för att se hur mkt. som rinner undan, vet dock inte om detta är en normal nivå på vattnen i vattenlåset, vet inte hur vattenlåset ser ut på en sån här brunn.

Problem nr 2 är att jag inte vet hur jag ska rensa det, allt hår som gick ta bort är borttaget men det rinner för sakta bort.

Varför sitter det en bult i brunnet på sidan ???
 
Ja varför sitter det en bult där? ???

jag har minst 2 sånna brunnar.. ingen har en bult där..

Fel hos mig eller fel hos dig??? :D

Förra ägarna var ju snåla.. kan dom ha snålat in på bultarna oxo :-X
 
Svårt att se på bilden vad det är för bult. Men någonstans borde det sitta ett renshål och den brukar vara under en bult med fyrkantskalle. Har man otur så går den inte att få bort utan att något går sönder och då blir det bila golv för att byta ut hela brunnen.
 
Vattennivån ser normal ut.
Prova med att "göra" runt med en gammal disk-eller flaskborste, kanske lite maskindiskmedel också om du har. Om du fortfarande inte kan se bultskallen och insidan brunnen ordentligt, häll i ett par påsar citronsyra, vänta över natten och "göra" runt igen. Bultskallen är troligen till renshålet, men har den suttit 40? år ska du nog inte röra den
Har du enskilt avlopp kan du ju försöka med propplösare :-[ det kanske fungerar
 
Hej, har samma vattenlås. Bulten är en rensplugg. Men troligen kan du inte få upp den! jag har i alla fall inte lyckats. Hade samma problem som dig, jag tog en flaskborste och rensade runt den kant som sitter i brunnen, försök att runda denna och rensa. Sedan tog jag en vattenslang och förde in den runt kanten i vatten låset och körde på högsta tryck för att skölja rent. Har fungerat för mig.
 
Hmm... blir nog att försöka rensa runt lite med en borste. Jag har inga bra erfarenheter när det gäller att ta bort rostiga bultar, det brukar gå åt h-e om man inte värmt med en brännare innan och det ska jag nog inte göra i brunnen ;D

Kollade hur mkt. vattnet steg när jag duschade idag och det steg ett par centimeter men höll sig på den nivån så jag tror inte det är någon fara.

Men det är lite lustigt eftersom vi fått bubblor i plastmattan närmast brunnen. Tror det beror på att vattnet kommit emellan golv och plastmatta.
Får lyfta och kika lite helt enkelt....

Tack för era tips, ska montera en klädnypa på näsan nu 8)
 
Bulten är troligen av mässing eller en annan gulmetall. Den är till för att i hålet kan man föra in ett rensband. Om man tar bort den, stryk på aluminiumpasta så rostar den inte fast. Skulle den gå sönder eller saknas, tryck i en annan plugg som tätar annars kommer det att lukta avlopp i rummet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.