är alla vattenmantladekaminer så dyra ?
får man ändra en vanlig kamin så den även värmer vatten utan att sotaren ger eldningsförbud på det hela ?
 
ingemar_o skrev:
är alla vattenmantladekaminer så dyra ?
får man ändra en vanlig kamin så den även värmer vatten utan att sotaren ger eldningsförbud på det hela ?
Vilka vattenmantlade kaminer har du tittat på?
 
kollat lite på nordic-trabygg
& kaminexperten
jag har säkert missat några ställen å kolla på
billigaste hitills är 28500 :-?
 
Kolla på www.narvells.se och deras modeller från Waterford-Stanley i Irland (Erin, Celtic eller Paddy). På websidan finns det inte mycket om vattenmantlade versionerna, men de finns. Jag är ganska nöjd med min Celtic, den kostade omkring 25000 Kr utan installation.
 
Finns det inga vattenmantlade kamininsatser??

Har letat åt en kompis som har v-rummet vägg i vägg med pannrummet där det står en acktank så det skulle varit optimalt med en sådan då det bara är 1m mellan öppenspisen o acktanken..

Någon som vet??
 
Normatherms kamininsats verkar ju riktigt häftig! Kan man köpa en sådan i Sverige tro?
 
Jag tror inte att man kan köpa vattenmantlade kamininsatser från Normatherm i Sverige. Men det går säkert att fråga om de skicka till en address i Sverige, och oftast är det inga problem. Jag kollade snabbt motsvarande trådet på ett tyskspråkigt forum. Tydligen kan man även hämta själv från fabriken någonstans i norra Tyskland.

Utom Normatherm nämms där också http://www.ho-ma.com/ebg/senator.htm (relativt prisvärd), http://www.imnest.de/produkt.htm och annat.

Sotaren måste här godkänna en eventuellt installation angående säkerheten (som också i Tyskland), och om man kan visa ett CE märke borde det vara ok.

Alla de vattenmantlade kamininsatser passade inte i min öppning utan att meijsla upp murningen. Men utom det är jag en lite tveksam att till exempel i Normatherm insatser ligger vattenmanteln direkt omkring brännrummet, även under. Någon keramisk inklänning av detta som i moderna vedpannor verkar saknas. Det kan inte vara bra för en ren förbränning, fast något tyskt emissionscertifikat har de fått.
 
Hej
Funderar åxå på det här med vatttenmantlad kamin nu när man bygger nytt.

Vi ska ha en IVT490 i vårt LBhus och då undrar jag såklart, kan man koppla ihop dessa på nått sätt så jag kan utnyttja den till golvvärmen mm, eller måste jag ha nån ackumolater tank??

Tacksam för svar !
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.