Hej!

Detta underbara forum har hittills renoverat halva mitt hus. Nu är jag på jakt efter nya tips!

Jag är i färd med att renovera kök och bygga om ett rum till badrum då detta saknades tidigare. Jag kommer att behöva flytta vattnet i köket och dra helt nytt vatten i det som ska bli badrum på våningen ovanför. Dessutom tror jag att det är läge att byta ut den halvantika 100 liters beredaren mot något mer modernt i samma veva.

Till saken hör att mitt hus i stort sett saknar uppvärmning. Jag har i och för sig 2 kakelugnar samt vedspisar både i köket och det som ska bli badrum.

Min första tanke har varit luft - luft pump nere i köket och sedan elda i kakelugnarna när det är kallt. Dessutom tänkte jag lägga elektrisk golvvärme i det som ska bli badrum på ovanvåningen och sen ha några el-element som backup om man åker bort.

Min nya plan är att köpa en ackumulatortank som är förberedd för solvärme och dessutom byta ut vedspisen i köket mot Denna Okonom 85 från kaminexperten. Då tänker jag att jag kan dra vattenburen golvvärme i badrummet och även koppla in några vattenburna element så långt varmvattnet räcker. Jag vill också ha möjlighet att senare koppla in solpaneler så jag får varmvatten på sommaren utan att behöva elda.

Som ni förstår har jag många frågor. För det första så ser jag detta huset som ett "projekt" det var väldigt billigt att köpa och jag har inte tänkt att bo i det resten av livet. Kommer en sådan investering i vattenburet att löna sig om man säljer så småningom?

Vad ska man välja för ackumulatortank? Vet någon någonting om vedspisen? Är det en bra idé att ha vedspisen och solpaneler eller bör man komplettera med t.ex.. luft - luftpump? Är det otroligt svårt att sätta acktanken på en annan plats än vv-beredaren har varit idag?

Jag har säkert många fler frågor som jag inte märkt ännu så om någon har svar på dessa också så vore jag mycket glad.
 
Fritidsbostad eller permanent ? (Väldigt olika kalkyler om man räknar med att ha huset på sparlåga då och då eller inte,,,)

Köksspispannor har nackelar i form av väldigt små eldstäder som man måste pytsa in ved i hela tiden.

Solvärme för vv? . Nej det lönar sig nog inte jämfört med elberedare om man inte har extrema varmvattenbehov sommartid (pool)...

Luft/luft-värmepump: kan vara en bra dellösning om huset har en öppen planlösning. (relativt billig investering)

Rätt använda kakelugnar är svårslagna bränsleekonomiskt.
(Det finns inget som slår kostnaden, bränslemässigt, som att bo i ett hus där man springer omkring och manuellt eldar i köksspis & kakelugnar)


Om det lönar sig med vattenburen installation beror på fastighetens belägenhet (landet/storstad markvärde etc).
 
Tackar för svaret PST

Tanken är att huset ska bli permanentboende. Solpanelerna har jag tänkt ha för att kunna få viss värme i golvet och radiatorerna på vår och höst. alltså inte bara till tappvatten. lönar det sig ändå inte med solpaneler?

Jag har dessvärre inte alls öppen planlösning och det är därför jag är tveksam till hur mycket nytta en luft- luftvärmepump gör.

Kakelugnarna är förstås fantastiska och en stor anledning till att jag köpte huset. Där ska det eldas. Men jag är ju också på jakt efter lite värme när man kommer hem efter en helg utomsocknes tex.

När jag köpte huset som är i 2 plan och 120kvm med en tomt på ca 1800kvm betalade jag 110Tkr, det säger kanske en del om markvärdet i mörkaste delarna av Småländska höglandet! :rolleyes:

Men ungefär hur stor acktank behöver man för att värma ca 16kvm med golvvärme och ca 60kvm med radiatorer då? Någon som har lite info om detta?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.