Hej, kan någon hjälpa mig med mina frågor?

Tittar på pelletskamin att ha i köket då jag kräks att konka ved, hitta och köpa torr ved samt bor på österlen = dyr ved....
När jag nu ändå ska ändra kamin, är det är ett bra tänk att sätta in en vattenmantlad pelletskamin till tex 5 element, 2 st i rummet bredvid där jag aldrig får in någon värme samt ett i badrummet (ligger vägg i vägg med kaminen och ett var i till rummen ovanpå ...
Vad tycker ni ?

Att instalera ett helt nytt vattenburet och lägga bergvärme ect ect finns inte på kartan ekonomiskt och detta är det bästa jag kan komma på med "liten" budget...

Funkar de vattenmantlade kaminerna?
Några bra råd?
Vet ni vart man kan köpa bra och till ok pris...
Hur många kw behöver jag? Kök, rum bedvid och badrum är på 80 kvm samt övervåning med två rum OM det funkar med ett element i varje.... Går det?

Jag är ingen trixare och fixare-det måste funka "sjäv"....
Tack snälla för hjälp!
 
Vad har du för panna i dagsläget?
Finns det möjlighet att ansluta en vedpanna till den?
Har du el eller vattenburet system i dagsläget?

Jag skulle rekommendera att du gör som vi gjorde. Ta dit 3-4 olika leverantörer av värmesystem och säg att du funderar på att byta ut hela eller delvis av ditt värme system. Pumpa sedan säljaren på information om olika lösningar som kan vara tänkbara utifrån dina förutsättningar. Man kan lära sig jättemycket på det sättet, säljarna är rätt bra på att snacka och förklara :)
Sedan behöver du inte göra som vi och investera i ett nytt värmesystem för 300tkr ;)
 
Tack noone...
300t papp...neeej, det hade jag ju inte tänkt.
Två elelement, en kass luftluft pump och tre vedkaminer...
Jag lever som på 1800-talet känner jag men med den lilla dtaljen att jag inte går hemma och eldar utan är borta 8 timmar per dag och jobbar =börja släpa ved och tända kaminer i ett 13 gradit hus när man kommer hem med matkassar och hungrigt barn...Not fun
 
Du kanske skulle fundera på en pelletskamin som bara värmer luften? typ något sånt här http://www.kamingruppen.se/pelletskaminer.htm
testa googla lite så hittar du säkert en massa info :)

Tror att det finns kombinerarde pellets/ved kaminer oxå, så fort du börjar elda med ved så stannar pellets delen av kaminen och när elden slocknat så kör pelletskaminen igång igen.
 
Jag bor på Österlen och värmer 1,5-planshus, ca 110 kvm, med liten pelletskamin och med låg el som grundvärme. Totaldrift el/år ca 10000 kwh inkl hushållsel och flitig bastuanvändning och jag jobbar hemifrån vilket drar lite mer el. Pelletsdriften 1,5 pall/år. December-februari går det nästan en säck om dagen. Stora fönsterpartier, strandnära och blåsigt. Huset har till viss del öppen planlösning vilket är en fördel när man har kamin och jag har dessutom inbyggd 'luftförflyttning' från kaminen, rör i taket till andra ändan av huset - kanske inte helt nödvändigt. Vad du främst ska tänka på om du väljer pelletskamin (ist för pelletspanna) är att behållaren måste rymma så mycket att den klarar din dagliga bortvaro. Välj en modell som din nära leverantör säljer mest av och se till att du har tillgång till service. Pellets är lätt att hantera och är 'ren' och det är trevligt att se lågan. Men flitig dammsugning och rengöring krävs när det gäller de som noone70 ovan rekommenderar. Annars en ganska billig lösning.

Jag har i 5 år kört en italiensk EcoBaby utan tillgång till service så jag får fixa det själv och det är inte vidare kul - även om jag fått in snitsen numera. Tycker elektroniken är komplicerad och känslig.
 
Det finns ganska många vattenmantlade p-kaminer idag. 33-60000:- Enklast är att köra den mot en acktank med varmvattenberedning och shunta ut värmen till radiatorerna el fläktkonvektorer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.