B
Gälla de vattenmantlad kamin för att få ner fjv-räkningen.

Ett system där man eldar mot en tank sen termostat som väljer om den ska shunta ut från tanken eller från fjärrvärmen.

I vilket fall så går returen från radiatorslingan tillbaka till fjvcentralen där den passerar och går vidare till tanken och/eller direkt ut igen till systemet.


Frågan är om man riskerar höjd returtemp till fjärrvermevärket. Tydligen är det dyrt att inte skicka tillbaka kallt vatten.

Hur fungerar fjärrvärmeväxlare. Om radiatorerna värms med vatten från tanken.
Minskar flödet i växlaren/slår den av helt om det kommer varmare retur från radiatorerna, eller om framdriften slår av och varmvatten tas frpn tanken.

Jag undrar om flödet i fjvcentralen minskar eller upphör eller om det matar på som vanligt och ger hög retur.
 
Vad betalar du för kWh på fjärrvärme?
Troligtvis tjänar du inget eller väldigt lite på att komplicera systemet.
 
B
Fjv kostar ca 1 kr. 1.15 kanske.

Inte bara pengarna, är såklart känslan oxå.
Att kunna elda på när det är riktigt kallt.

Vattenmantlad kamin /panna och systemet kostar 50 med installation.

2023-2024 kommer fjärrvärmen kosta 3kr+. Då är det rätt skönt att kunna elda.

Inte i första hand pengarna.
Har man pengar till systemet lönar det sig ju från dag 1.
 
Du kommer behöva en ackumulatortank på 500-750l beroende på vilken effekt dom kamin/panna har.
Sen är det inget problem med fjv, du kopplar den så att den är avstängd när ackumulatortanken är varmare än x⁰C.

Men hela installationen kommer kosta runt 100" om du köper allt.
 
B
L lat skrev:
Du kommer behöva en ackumulatortank på 500-750l beroende på vilken effekt dom kamin/panna har.
Sen är det inget problem med fjv, du kopplar den så att den är avstängd när ackumulatortanken är varmare än x⁰C.

Men hela installationen kommer kosta runt 100" om du köper allt.
Hmm.
Jag har sett ett sådant system som heter multiflex. När tanken når samma temp som fjärrvärmen så börjar vattnet från tanken anvöndas i stället för fjv.

Vad har du för erfarenheter av det?
 
B
L lat skrev:
Du kommer behöva en ackumulatortank på 500-750l beroende på vilken effekt dom kamin/panna har.
Sen är det inget problem med fjv, du kopplar den så att den är avstängd när ackumulatortanken är varmare än x⁰C.

Men hela installationen kommer kosta runt 100" om du köper allt.
För fjärrvärmen varm retur slår den väl av.
Mitt system jag planerar för sås itter tanken direkt efter fjärrvämecentralen.
 
jannekjuyckken
L lat skrev:
Du kommer behöva en ackumulatortank på 500-750l beroende på vilken effekt dom kamin/panna har.
Sen är det inget problem med fjv, du kopplar den så att den är avstängd när ackumulatortanken är varmare än x⁰C.

Men hela installationen kommer kosta runt 100" om du köper allt.
Gjort liknande, nästan identisk lösning.
Kostade strax under 50k med 350L ackumulatortank av bättre sort.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.