Hej,

Vi har planer på att renovera huset, där vi tänkt byta golv samt kök och lite annat. När vi ändå river golv har jag tänkt att förbereda vattenburen golvvärme, idag så har vi direktverkande el. Min plan är att förbereda golvet och sen införskaffa mig en vattenmantlad kamin kassett med hög ut effekt, typ denna http://mygind.se/product.asp?product=1203 som är på 25 kW mot vatten och 5 kW luft.

och till detta har jag tänkt att ha en ackumulatortank på 750l. Någon som har nått liknande system som kan berätta om det är bra eller dåligt? Hur ofta måste jag behöva elda för att enbart värma golvvärme och eventuelt även källaren? men i första hand enbart golv på 70m2 (inte hela övervåningen) Bor i ett souteränghus på ca 145m2 och ungefär lika stort där nere.
 
Jag har en vattenmantlad kamin på 23kw till vatten som max och 4 till luft och en 750l tank som även agerar varmvattenberedare. Jag har ingen golvvärme utan har bara radiatorer. Jag får elda en gång om dagen nu när det är vintrigt. Men då har jag även byggt om min luftvärmepump så att den också värmer returvattnet från radiatorerna, och den går när jag inte är hemma, på så sätt värms tanken till minst 40 grader så länge det inte är för kallt ute. Sen går elpatron in vid 35 grader.
 
jivanoff skrev:
Jag har en vattenmantlad kamin på 23kw till vatten som max och 4 till luft och en 750l tank som även agerar varmvattenberedare. Jag har ingen golvvärme utan har bara radiatorer. Jag får elda en gång om dagen nu när det är vintrigt. Men då har jag även byggt om min luftvärmepump så att den också värmer returvattnet från radiatorerna, och den går när jag inte är hemma, på så sätt värms tanken till minst 40 grader så länge det inte är för kallt ute. Sen går elpatron in vid 35 grader.
Hur stort hus värmer du? Och hur varmt håller du då? Att elda en gång per dag i några timmar? Gör mig inget IOM att vi ändå gör det i våran kamin
 
Redigerat:
Jag har ett hus på 130kvm i markplan och en lika stor källare varav 40kvm gillestuga, resten är "källarutrymmen" med tvättstuga, förråd m.m. Jag har kaminen i ena änden av gillestugan i så den står ena änden av huset och tanken i tvättstugan som är i andra änden av huset..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.