Är det någon här som har erfarenhet av vattenmantlad kakelugn eller kamin ihop med golvvärme?
Vi kommer att bygga 2-plans hus med golvvärme nere och radiatorer uppe, ca 180 m2. Nibe fighter 360 P ingår i leveransen. Vi funderar på eldstad och har funderingar kring vattenmantlad kakelugn eller kamin typ
http://www.kakelugnspannan.com/
eller
http://www.kaminexperten.com/webshop.asp?show=prodinfo&infoid=30&menu=64
eller
http://www.nordic-trabygg.se/varme/produkter/braskaminer_vattenmantlade/braskaminer_vattenmantlade.htm
eller
http://www.nordic-trabygg.se/varme/produkter/kakelugnar_vattenmantlade/kakelugn_050901.pdf
Vi har tvättstuga bredvid så rördragning blir enkel, måste man ha extra accumulatortankar till de stora modellerna också??
 
Gör en avancerad sökning på Medlem = Abuquir och Nyckelord = kakelugnspannan så kan du läsa om vad han tycker om sin.
 
Vi har tvättstuga bredvid så rördragning blir enkel, måste man ha extra accumulatortankar till de stora modellerna också??
Det beror på vad du vill ha ut av det hela? Du får elda lite längre ifall du vill ladda en tank med en stor modell. Kan bli varmt i rummet då. Kan vara vettigt att koppla den till en ackumulatortank (eller om niben ej är dockningsbar) för att på så sätt kunna "välja" vilken värmekälla som ska sköta uppvärmningen. De mindre modellerna är smidigare att använda mot acktank och de större kan fungera bättre som enda uppvärmning.
En vattenmantlad enhet har alla möjligheter att fungera bra ihop med golvvärme. Golvvärme är ett trögt system så rena kaminer fungerar sämre än värmekällor som ger mindre strålningsvärme och på så sätt påverkar strypningen av golvvärmen mindre. En kamin kan ge värme fort och med hög värmestrålning och risken blir att golvvärmen inte hänger med. Det blir alltså varmt/kallt om vartannat. Valet av kakelugn/täljstensugn/vattenmantlad källa är då att föredra.
 
Vi har en kakelugnspanna o är ganska nöjda men den har några barnsjukdomar... kaklet har lossnat en gång pga ett felaktigt lim vi fick med o stenarna inuti eldningsrummet spricker gång på gång. Än har de inte hittat nåt material som inte spricker i vår kakelugn men det tror o hoppas jag att de gör snart...

Alla som kommer till oss är imponerade av kakelugnspannan o tycker den är vacker o smart:)
 
Hej
Vi är med nöjda med vår kakelugn numera levereras dom med eldfaststen istället för värmekuliten.
En laddomat sköter dockningen mellan pump och panna.....
 
Vi har provat olika material i stenarna, de första var nån keramoisk grej med järnfilsspån i o de vi haft i några omgångar nu ser ut som spånskivor... men de spricker så hemskt så jag måste ringa o beställa nya... igen... :(

hur ser de nyaste stenarna ut o låter de bli att spricka?
 
Mikael_L
Hur gör man lämpligast om man vill ha vattenmantlad kamin eller kakelsugnspanna och kopplad till acctank men då tanken måste placeras längre bort?

Vad använder man för rör? Dimension?
Kan man gjuta ner dessa rör i betongplattan?
 
Hej
vi köpte en kulvert med 32 och 22 mm rör från Rinkabyrör som vi la ner under botten plattan och in i garaget till acktanken .
 
Jag kan fortfarande inte komma till något vettigt beslut om hur vi skall gjöra med kamin. men det förde det goda med sig att jag såg över planlösningen ännu en gång för att få en bättre placering av skortsten och faktiskt hade den "legat till sig" över jul. Plötsligt såg jag hur det skulle vara och stackars säljaren fick ta ännu en justering till arkitekten. Men nu känns det som det var den sista och att belsutet om kaminen kan skjutas på framtiden då jag hittat den bästa placeringen och inte måste ha med den i totalentrepneaden utan kan ta det i efterhand.
 
Om du planerar för en vattenmantlad kamin bör du nog fundera på att dra erf rör i samband med bygget, tänk på att du förmodligen måste ha öppet expansionskärl på vinden.
 
Pannrum i vardagsummet är något som jag bara instinktivt tycker verkar fel. En "vanlig" kakelugn, monterad på rätt sätt kan fungera uppåt 100 År!!!, Det gör knappast en till kakelugn förklädd vedpanna....En vanlig kakelugn som inte fungerar i hundra år kanske behöver byggas om efter 70 år....En vedpanna som kanske börjar läcka....Nä, verkar fel...

Kuriosa, Sotarspråk: "Kakelugnsmakare"= "Lergök"
 
Hej (Walter ?)
Du spekulerar ganska mkt angående livslängden på Kakelugnspannan vad har du för grund att den inte håller i 100 år ?
En Kakelugn knäcker man på en vecka om den inte eldas rätt !
Visst är en gammaldags Kakelugn en vacker pjäs men utvecklingen går fråmåt här i livet och nya uppfinningar får se dagens ljus.
I ett nytt mordernt hus med vattenburen värme så är kakelugnspannan ett bra komplemement i uppvärmningen .
Men vill man vara bakåtsträvande så kan man kan man avskärma sig från utvecklingen och bara läsa tidningar från 50talet
så slipper man dom flesta nymodigheterna som knapptelefon värmepumpar mm
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.