Hej!
Har någon aspekter på att lägga in en vattenmantlad kamin, 100l ackumulatortank och cirkulationspump i en liten stuga på 34m2 öppen planlösning +loft? Med syfte att få varmvatten samt längre värmeeffekt av att elda.

Förutsättningarna är som följer. Golvet har hag redan lagt så golvvärme är inte ett alternativ. Däremot skulle jag kunna dra rör i väggarna innan jag lägger på panel. Har hela tiden tänkt ha en vedeldad kamin. För myseldningoch lite extra värme. Det hela är lågbudget. Men sen såg jag att det går att köpa vattenmantlade kaminer för under 10k samt små ackumulatortankar som inte tar så mycket utrymme i anspråk. Och tänkte jag borde överväga det innan jag lägger väggpanel. Stugan kommer jag bara vistas i tillfälligt lågfrekvent. Tänkt ha en luftluftvärmepump för underhållsvärme. Men med vattenrör i väggarna och ett par radiatorer antar jag luftvattenvärmepump kunde vara ett alternativ. Jag har fri tillgång till ved. I väggarna 170mm isolering. Tak och golv cirka 200mm och hela stugan är diffussionsöppen.

Budget är en viktig faktor och jag har inte tidigare insett att det går att fixa ganska billiga vattenburna system. Och att jag dessutom skulle kunna få gratis varmvatten.

Vad är det vettiga att välja, och vad finns för aspekter?

En sak jag inte fattar är om man kan fortsätta elda i en vattenmantlad kamin utan att få kokande vatten i en liten ackumulatortank. Vill ju kunna myselda utan att riskera kokhett vatten ur kranen.

Om jag vill avvakta beslut men ändå hålla möjligheten öppen. Har någon tips på vad för rör jag bör lögga i väggarna, och om det ör nåt särskilt att beakta vid montering?
 
Normalt har man typ 1500 lit ackumulatortankar till en vedpanna för ett mellanstort hus. Även om det bara är 34 m2 så låter 100 liter då som lite. Borde bli ca 350 liter om man jämför. Sedan beror det ju på den effekt man får ut från den vattenmantlade kamin och hur ofta man kan tänka sig att elda(?) För varmvattnet måste man sätta en termisk bladningsventil så att man inte riskerar att skålla sig.
 
  • Gilla
Kjpil
  • Laddar…
J Josth skrev:
Normalt har man typ 1500 lit ackumulatortankar till en vedpanna för ett mellanstort hus. Även om det bara är 34 m2 så låter 100 liter då som lite. Borde bli ca 350 liter om man jämför. Sedan beror det ju på den effekt man får ut från den vattenmantlade kamin och hur ofta man kan tänka sig att elda(?) För varmvattnet måste man sätta en termisk bladningsventil så att man inte riskerar att skålla sig.
Anledningen till 100l är utrymme. Möjligen att den skulle kunna vara lite större. Tänker mig att det ska få plats i ett köksskåp. Eldningen kommer framförallt vara för mysfaktor. Frågan är väl egentligen om det är värt med ett litet vattenburet system. Utrymme är på prio, men vanlig braskamin och varmbattenberedare verkar inte ta särskilt mycket mindre plats än minsta möjliga vattenmantlade system. Minsta möjliga kommer väl kosta mig runt 10k mer än om jag väljer vanlig braskamin och skippar vattenmantlingen.
 
Till 34 m2 med öppen planlösning skulle jag nog annars fundera på om det finns någon mindre kakelugn eller tung täljstenskamin. Då stannar värmen kvar länge efter man eldat. Sedan vanlig elektrisk varmvattenberedare. Tror man kommer att sakna varmvatten om man först måste elda en lång stund först och på sommaren.
 
  • Gilla
Norrtull och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.