Hej alla Kluriga gubbar!

Har en fundering.
Gammal öppenspis på bottenvåningen. Vill "skaffa" (läs: förmodligen bygga själv...) vattenmantlad "spec.braskamin" med mycket sten/lera /luftkanaler samt vatten som sagt.

[En korsning av braskamin=snabb värme, kakelugn= håller kvar värmen länge, luftkanaler= varmluftcirkulation i rummet(n), vatten= värme går till elementen i de andra rummen]

Problem. Pannan är i källaren och varmvattnet från kaminen måste tryckas ned dit innan den kan skickas in i radiatorsystemet. Går ej ansluta på samma våningsplan. Ingen ack tank i systemet.

Så hur gör man?
Trycker upp kallvatten med pump eller skickar ner varmvattnet med pump?
Eller?
Självcirkulation är ganska uteslutet.

Skall bli intressant att se vilka svar som kommer upp.
Tackar och hälsar,
Kalman
 
Vattenmantlade braskaminer har ofta inbyggd cirkulationspump. (Annars så får man lösa det med en extern pump, tex den som redan finns i systemet?)
Det är inte fråga så mycket om att "trycka" ner vattnet som att få det att cirkulera.


Dessutom brukar de också ha en säkerhetsventil, så en avloppsledning för denna behövs också, samt en nödkylkningsslinga, som skall ha kallvattenledning in och också har en avloppsledning.

Så det blir en del ledningar: Kallt kylvatten, Värme-retur, Värme-tillopp, Avlopp för säkerhets- och nödkylningssystemet....och så får man tänka till så att expansionskärlet kopplas in på rätt sätt...

Om cirkulationspumpen sätts på varma eller kalla sidan spelar nog inte funktionsmässigt så stor roll (Men antar att den håller längre om den inte blir alltför het...) Själv skulle jag sträva efter att inte ha pumpen mellan kaminen och expansionskärlet...men har kaminen inbyggd pump får man ta den lösning som är inbyggd....

Har själv funderat på liknande kaminer men tycker det blir för krångliga lösningar, sätter hellre in en "ren" kakelugn och en pelletsbrännare i bef. panna.

Vattenmantlade braskaminer är nog inte så optimala om man redan har panna i källaren...
 
Tja, ett rör upp, ett ner, ventiler och pumpar i källaren. Sätt pumpen på kallsidan annars lär den kavitera.
 
Tänkte mig åsså något så enkelt som du "Fotografen" har svarat.
Men blir det fart på vattnet för jag tvingar den mot den naturliga riktningen lite.
Trodde jag skulle få synpunkter på själva "kaminen"
Finns det inga?
Hälsningar,
Kalman
 
Redigerat:
Har sett lösningar på nätet där man kopplar in kaminen direkt på retur/framledning rören till radiatorerna med hälp av bla. AVTA-ventil, kanske värt att undersökas?
Dock så måste du nog ha någon form av nödkylning misstänker jag.

Tror även att det finns kasetter för öppna spisar som är vattenmantlade som har den funktionen du är ute efter.
 
Jag har nyligen monteret en vattenmantlad kasett i vår öppna spis den er kopplat til acktank
(630L) via laddomat 21, annars tror jag at en plattvärmeväkslere mot dit eksisterande värmesystem kan vare en lösning.Jag har inte set en kamin med inbyggd pump tror inte de finns, men lösningen rör upp rör ned och pump på den kalla sidan ska väl funka, men tänk på at utan acktank blir det svårt at hålla rätt temp i kasetten, dvs. eldar du for lite får du kondens eldar du for mycket kokar den. er det plats som er problemet ?? kan du evt få plats med en liten buffert tank på feks. 100L och ta ut värmen med slinga??.
Du efterfråger synpunkter på själve kaminen, vi har köpt en 19KW Kratki hos mygindesign
och den funkar kanon den har helt ersätt vår direkt el i et hus på 180kvm samt varmvatten
til en familj på 4.
 
Jag har installerat en sådan här:
http://nordic-trabygg.se/varme/prod...antlade/web_ecofire_vattenm_braskamin_1_1.pdf
den finns it två varianter en med pump och kallvattenanslutning för kylslinga, samt envariant utan pump och då är det inte någon kallvattenanslutning på den termiska säkerhetsventilen.
Jag har egen brunn så vid strömavbrott har jag inte något kallvatten och valde därför varianten utan pump och kallvattenanslutning.
Acktanken står i källaren och kaminen på övervåningen så därför har jag valt Laddomat 10 som ej har självcirkulation vid strömbortfall, detta pga att jag ialla fall aldrig kan få självcirkulation med värmekallan högst upp i systemet.
Ladomaten och cirkulationspumpen står i källaren vid acktanken.
Pumpen startas och stoppas av en rökgas termostat i skorstensröret.
Jag har en 750l beredare och den tar ca 6-8h att ladda effekten på kaminen är bara ca 8kW så man får inte ha allt för stort energibehov för att klara sig med en sådan lösning.

/Patrik
 
Skalman har du tänkt ha kvar pannan i källaren??

En granne har en vattenmantlad kökspanna o en pelletspanna i garaget med kulvert in till huset, Kökspannan går direkt ut på radiatorerna utan termostater..
Shunten som sitter i huset styrs av en innegivare o stänger så inget tas från pelletspannan då man börjar elda i kökspannan o tempen stiger inne, Innegivaren är ställd på ca 19° men med kökspannan går det rätt fort att öka tempen till 23° i huset o när man slutar elda o tempen sjunker öppnar shunten o pelletspannan står för värmen..
Det sitter även en dubbelmantlad beredare där som allt vatten går via så antingen är det pelletspannan i garaget som värmer vv el kökspannan..

Det spelar ingen roll som sagt vart du har cirk.pumpen..

Hoppas vi får höra mer om projektet.. :)
 
Pasta....
din installation liknar nog närmast det jag tänkte.
2:an
Jo jag skall absolut ha kvar pannan i källaren.

Saken är att jag har inga andra möjligheter att dra vatten än att gå ner genom golvet vid den centrala skorstensmuren. Då hamnar rören direkt på/mot pannan och kan ansluta vattnet från ""braskaminen"" till det bef systemet.

Kopplar in vatten till braskaminen från en extra exp ansl samt retur från brasan till den vanliga returen/shunten/utgående röret. från elementen med en 3vägskran. Då kan jag välja att skicka braskaminens vatten direkt till elementen eller via pannan har jag tänkt eller kan blanda lagom.

Det speciella med kaminen skulle vara dels att jag får snabbt upp luft/strålningsvärme i rummen närmast kaminen.
Dels att jag får varmvatten till elementen och kan elda i kaminen istället för att elda med ved i vanliga pannan. (Då kan jag byta ut den mot en nyare som inte har vedelniningsfunktion men kan elda med ved ändå men som reserv i kaminen istället.)
Samt dels att jag får lång eftervärme som från en kakelugn åsså.

Precis just idag pajade min havrebrännare!! (Nu bjöd jag alla mina belackarepå ett skratt...) Så jag kör på elpatron medan jag lagar den. Det skulle vara skönt att kunna elda nu med ved i den där kaminen som inte finns. Att elda i vanliga pannans vedeldstad-sida är inte lönt. Det är knappt funktionsdugligt. Man satte dit det där när pannan tillverkades som en "säkerhet" för de som skulle elda med olja. Det är anledningen till att jag skall byta panna men vill kunna reservelda i min "specialkamin"

Ser gärna fram emot fler kommentarer/synpunkter från er som kan/vet mera.
Hälsningar,
Kalman
 
Om du har öppet expansionskärl så behöver du ingen nödkylslinga. Kaminen måste dock ha avluftning till expansionskärlet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.