Hej!

Fick en idé häromdagen...

Vi ska på lite längre sikt byta ut vår kamin i vardagsrummet mot något annat. Den är lite liten och passar inte riktigt in.

Jag kikade på vattenmantlade och tänkte att det är ett himla bra koncept, men vi har ju inte vattenburen värme så det verkar ju onödigt. Men så tänkte jag att det är ju trevligt med golvvärme. Och den kan ju vara vattenburen. Vi ska ju ändå byta golv i vardagsrummet så småningom... Hmmm.

Verkar det som en vettig idé? Jag köper en vattenmantlad kamin samtidigt som vi byter golv, och då slänger vi ner lite golvvärmeslingor i vardagsrummet. Sen måste man väl ha en ackumulatortank antar jag, typ på loftet ovanför, och någon pumphistoria. Kanske kan man till och med koppla hela grejen till varmvattenberedaren så småningom. Är det dyrt? Opraktiskt? Det är ju bara lite slangar och shuntar.

Det blir ju betydligt mysigare värme om man får den i golvet hellre än som strålningsvärme från kaminen, speciellt i vårt gamla timmerhus där golvtemperaturen lämnar lite att önska...
 
Jag tittade på om det var möjligt att koppla en vattenmantlad kamin till det befintliga värmesystemet (som inkluderar golvvärme) och kom fram till följande:

Problemet med vattenmantlade kaminer är att de är väldigt tröga, dvs. avger värme till vattenkretsen länge efter att man slutat elda. Vattenmantlade kaminer måste, precis som vedpannor, ha någon källa som de kan dumpa sin värme till för att inte börja koka. Normalt sett har man en ackumulatortank som kan ta om hand om det varmvatten som produceras. Denna tank behöver vara ganska stor. Jag frågade min vvs'are om man kunde använda den befintliga varmvattenberedaren som ack.tank men det var tydligen ingen bra ide (jag kommer tyvärr inte ihåg varför...)

Sedan behövs:
- pump för att cirkulera vattnet i kaminen och ack.tanken.
- shunt för att få ner temperaturen så att det passar till golvvärme.
- någon form av styrsystem.
- nödkylning om ack.tanken blir fulladdad (varierar beroende på kamintyp och/eller kylsystem). Det enklaste är att man pumpar in kallvatten i kaminkretsen och spolar ut detta i brunnen.

Slutsats: Allt detta kräver en massa kringutrustning i form av ack.tank, pump, shunt och diverse styrventiler m.m. När jag räknade på det så blev det vääääldigt dyrt. Bara materialet till all extra rördragning som skulle krävas skulle gå på ett antal tusenlappar. Om jag inte minns fel landade det på ca 30.000 kr bara för materialkostnaden (inkl. extrakostnaden för tillvalet att få kaminen vattenmantlad),

ps: jag tittade även på de billiga "kit" som säljs för att koppla in och styra vattenmantlade kaminer men de kändes alldeles för skräpiga för att användas till något som kan bli väldigt dyrt om något går sönder. Om kaminen börjar koka vill man vara säker på att ventilen för nödkylning verkligen öppnar.:)

En annan aspekt som definitivt avgjorde att jag inte valde en vattenmantlad kamin var att min kamin skulle vara inmurad. Detta innebär att man bygger in kaminen anslutningskopplingar i själva kamininmurningen. Om något sedan skulle hända så har man ingen möjlighet att komma åt. Och detta är knappast en godkänd säkervatteninstallation.
När jag frågade kaminsinstallatörerna och diverse murare om detta så såg ingen ett problem med att bygga in vattenkopplingar eftersom "hur skall man annars göra?"
 
Hm, där ser man. Att man inte får använda vvb som reservoar är väl att det är lite besvärligt iom att den alltid håller relativt hög temperatur redan, eftersom man antagligen redan värmer den på annat vis, så det finns inte utrymme för så mycket mer energilagring. Alternativet är att man låter den kallna mellan varven, men då får man risk för legionella osv.

Jag uppskattar svaret! Det kanske är bättre med någon bastant fast massa för värmelagring osv då, typ kakelugn.
 
  • Gilla
TonyD
  • Laddar…
matsss1 skrev:
...Att man inte får använda vvb som reservoar är väl att det är lite besvärligt iom att den alltid håller relativt hög temperatur redan, eftersom man antagligen redan värmer den på annat vis, så det finns inte utrymme för så mycket mer energilagring...
Ja, just det. Det var samma svar som jag fick. Nu minns jag :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.