Nu har vi i praktiken mätt upp effekten på en vattenmantlad kakelugn modell Julia. Den har en inbyggd tank på 200 L och är kopplad till en ack-tank på 500 L.
Tillverkaren anger att kakelugnen avger 10 kWh till vatten och 9 kWh till omgivningen. Utfallet ikväll är ca 8 kWh till vatten och till rummet kunde ej mätas men det blev varmt. Vi eldade "lagom" men om vi hade lagt in maximalt med ved så hade vi säkert nått minst 10 kWh.
Vi hade tidigare en vanlig braskamin som också var mycket bra men svårt att fördela värmen, med kakelugnen fördelas värmen i ordinarie system + restvärmen från den inbyggda tanken som ff är ganska varm på morgonen efter eldning på kvällen.
 
Utgår från temp i kamin resp ack-tank, mäter av antalet grader temp ökat och under vilken tid. 1,16 Wh per grad per liter eller 1,16 kWh per M3 och grad.
 
Det jag undrar är hur den kan avge 19kW?? När jag tittar på tex Cronspisens kakelugnar avger de ca 6 kW.

Har den vattenmatlade en mycket större brännugn? Hur kan skillnade vara så stor?
 
Effektavgivningen från en vanlig kakelugn är väl ungfär 6 kW när den är som varmast ca 1h efter att man eldat.
Kakelugnen ger värme under en lång tid till rummet den står i. Effekten beror på ugnens yttemperatur och yta.

Vad gäller brännugnen så ser den större ut på den vattenmantlade. Den vattenmantlade går att elda mer i den är mer som en kakelklädd kamin. Effekten är ca 10kW till vattnet och uppges vara 9kW till omgivningen.

En vanlig kakelugn skall max eldas 2 ggr per dag för att inte spricka, En brasa på morgonen och en på kvällen då håller den värmen hyfsat hela dygnet.

Personligen tror jag att 9kW till omgivningen på den vattenmantlade är lite för mycket för att vara bra.
Risken finns att det blir för varm i rummet den står i om man eldar för att ladda acktankar. Tror mer på vattenmantlade kaminer som ger större andel av effekten till vattnet.

/Patrik
 
Jag köper ditt resonemang fullt ut. Men min undran kvarstår: Hur kan det skilja så mycket i effekt på en Cronspis (6kW) och tex kakelugnspannan som uppger 19,2 kW effekt?
 
De kan inte va 9 kW/h till rumet.. Då blir det varmt som f-n.. ;)

Jag klarar värma 215 kvm med 10,5 kW då det va -28 i vintras.. 8)
 
Ja, med 9 kW direkt till rummet får man ju bastueffekt. 8)

Börjar förstå att den uppgivna effekten som tillverkaren anger inte är standardiserad då det skiljer alldeles för mycket för att det ska vara rimligt. Jämförelse mellan Cronspisen och Keddy som är väldigt lika varandra. Cronspisen uppger 6 kW som toppeffekt medan Keddy uppger över 10 kW.

Jag antar att det är som ENERGYMAN var inne på att Cronspisen uppger den effekt som avges till omgivningen medan Keddy uppger effekten som själva brasan teoretiskt kan avge utan energiförluster.

Avsvalningstiden är (om jag förstått det hela rätt) beroende på ugnens massa. Vid en jämförelse mellan Keddy och Cronspisen väger motsvarande Cronspis ca 500-600 kg mer än Keddy och borde ha kortare avsvalningstid. Har detta betydelse för effekten?? ???

Verkar som det är att jämföra äpplen med päron att jämföra ugnar via broschyrer :(

 
Avsvalningstiden är (om jag förstått det hela rätt) beroende på ugnens massa. Vid en jämförelse mellan Keddy och Cronspisen väger motsvarande Cronspis ca 500-600 kg mer än Keddy och borde ha kortare avsvalningstid.
Tvärtom mer massa = Längre avsvalningstid

Patrik
 
Om man använder en lokal eldstad för att ladda en acktank tror inte jag att det är någon fördel med den inbyggda vattentanken på 200l som antagligen är oisolerad och alltid ger full effekt i rummet den är placerad i. Det måste vara bättre med en kökspanna eller vattenmantlad kamin som har mindre vattenvolym.
Det finns även risk att kakelugnen hjälper till att kyla ned acktanken snabbare när man inte eldar.

Kökspannor och vattenmantlade kaminer ger också större andel effekt till värmesystemet än till omgivningen.

/Patrik
 
Pasta skrev:
Tvärtom mer massa = Längre avsvalningstid

Patrik
Var självklart så jag menade. :-[
 
Svarar på lite kommentarer från inlägg.

Hur mycket effekt som går direkt ut i omgivande rum vet jag ej, klart är dock att värmeavgivningen sker under mycket längre tid är den vanliga braskaminen jag har erfgarenhet av. Eftersom avsvalningstiden är längre så blir det inte lika hett när man eldar. Kaminen är isolerad vilket förmodligen innebär att större andel försvinner ut via skorstenen. Den blir tex inte särskilt varm på utsidan mer än på vissa ytor, värmen kommer från två ventiler placerde i ovandelen av kaminen.
Effekten till vattensystemet är ju uppmätt så den stämmer nog. Vid "testet" mättes ej mängen ved, skall kanske göra detta vid nytt test.
Ack-tanken kyls ej eftersom jag har en shunt som stänger värmeutbytet med ack-tanken vid 45-50 grader.
Sammanfattningsvis vill jag rekommendera vattanmantlad kamin eftersom den ger möjlighet att sprida värmen via ordinarie värmesystem. Att man sedan får 15.000 Kr i bidrag från Persson förtar ju inte saken.

 
Enligt Eurofire's hemsida skall kakelugnen Julia lämna 10 kWh till vatten och 9 kWh till omgivande utrymme. Orsaken till min info är att vid flertal tillfällen har det frågats efter erfarenhet av denna typ av braskamin. Om en tillverkare anger vissa värden för sin produkt så är ju inte detta sanningen i alla lägen.
 
Har själv en Julia . O undrar vad som krävs för att få det där bidraget som du nämner!! Vill osso ha pengar ;D

(Att man sedan får 15.000 Kr i bidrag från Persson förtar ju inte saken. )

Mvh//Christer

 
Om jag minns rätt så hittade jag blanketten på "Kakelugnspannans" hemsida, annars finns den säkert på skatteverkets hemsida.
Det är visserligen inga snabba pengar, utbetalning sker i form av minskad skatt med utbetalning ett år senare, men ändå......
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.