Hej!
Här är förutsättningarna: Har en bergvärmepanna som är för liten i förhållande till husets storlek (har efter installationen byggt på en våning) och måste komplettera med något.

Jag ska bygga om köket och har tänkt montera en vattenmantlad insats som jag bygger in och har denna precis ovanför pannrummet. Dels för att det blir snyggt och som ett stöd till bergvärmepannan. Har då tänkt dra rör rakt ner dit till en ackumulatortank 500 l som jag även kopplar till solpaneler på taket när jag ändå håller på. Jag har några funderingar. Är det någon som har erfarenhet av inkoppling av dessa tre värmekällor och att de fungerar bra tillsammans? Vad har ni då i så fall för styrning? Några tips? Vad behövs för att det ska fungera?

Jag har kollat på vattenmantlade insatser och de jag hittar är från www.nordic-trabygg.se samt www.selmac.se. Har någon erfarenhet av dessa? Finns det andra som är bra?
Tacksam för svar!
 
Hur du kan och bör göra beror til viss del vad styrsystemet i din värmepump klarar av. Vad har du för du märke och modell på den?

Det är fullt genomförbart, men det är inte enkelt och det finns risk för att det inte blir optimalt.
 
Jag har en Nibe fighter 1210 som jag installerade 1999.
 
Vi har en Pallasetti Antonia som är vattenmantlad. Den är i sin tur kopplad till en acc tank på 500l..somi sin tur är dockad mot en ivt490 och det funkar mycket bra.
 
1210:an har ju inbyggd varmvattenberedare vilket gör det hela lite mer komplicerat och jag har inte så stor erfarenhet av det. Ett sätt att lösa det är enligt följande:

* Koppla insatsen till ackumulatorn som du beskrev och skaffa en egen shuntstyrning till tanken från tex. Rinkabyrör med utomhusgivare osv. Flytta värmepumpens framledningsgivare så den sitter efter shunten på ackumulatorn. Anslut värmepump och ev. också ackumulatortank med backventil mot värmeslingan.
Ställ in din nya shuntstyrning så den skickar ut värmevatten så nära värmepumpens börvärde som möjligt men inte under det. På detta sätt "lurar" vi värmepumpen att inte räkna gradminuter för att starta om det ackumulatortanken kan hålla rätt framledningstemperatur.
Detta förutsätter att du kan ställa in i värmepumpen så att dess cirkulationspump går intermittent, alltså bara när pumpen går.

Ackumulatortanken ska ha en varmvattenslinga med förvärming (inte förrådsberedare) för att nedanstående skall vara legionellasäkert. Koppla inkommande kallvatten till ackumulatortanken och anslut utgående varmvatten från ackumulatortanken till värmepumpens anslutning för kallvatten. Glöm inte sätta en blandningsventil före du skickar ut varmvattnet i huset. På detta sätt kommer vattnet värmas i ackumulatortanken till så hög temp som möjligt, är acktanken för kall kommer värmepumpen säkerställa att vattnet höjs till rätt temperatur.

Hittade den här också, men är vet inte riktigt vad den går för (orkade inte läsa igenom hela manualen) http://www.nn-energy.se/catalog/product_info.php/cPath/70/products_id/245?osCsid=0v6gqtlpspgh4uldev4o977ik5
 
Redigerat:
Tack så jättemycket jag ska kolla detta.
 
Tack så jättemycket. Du är super! Det här kommer lösa sig helt klart.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.