Hej!
Vad tror ni om följande lösning:
Vattenmantlad kakelugn 650 liter + acc.tank 750-1000 liter och bergsvärme i ett hus på ca 180 m2 i två plan med vattenburen golvvärme.

En kamin som värmer vatten tycker jag känns mera "naturligt" än tex en murad spis eftersom man då kan stöda/hjälpa bergsvärmepumpen och dels får man varmvattnet till golvvärme och bruksvatten i hela huset. Eller?

Ett annat allternativ är ju att man bara kör med bara ett av systemen men isåfall lutar det åt att det blir enbart kakelungspannan för en eldstad måste man ju ha!:)

Tommy
 
Jag går i precis samma tankar och du är helt rätt ute. Har själv en Thermia Diplomat 12 som är tänkt att kompletteras med en Thermia Extender på 400 liter. Denna är tänkt att värmas av en ombyggd Contura 590 som görs delvis vattenmantlad. En extra cirkulationspump kopplas på denna slinga.Det går även att koppla i solfångare i samma tank.
Som jag förstår konstruktionen är Extendern en helautomatisk volymökare. Bara att elda på och värmepumpen nyttjar den extravärme sok finns på antingen primär- eller sekundärsidan beroende på hur varm tanken är.
 
Hemmakatten
Är det inte lite "over-kill" med både en vattenmantlad kakelugn på 650 liter OCH en bergvärmeanläggning? Nu vet vi inte hur gammalt (eller nytt) huset är och vilket värmebehov som finns och jag vet inte hur kalla vintrarna är i Vasa, Finland även om jag antar att det kan blir riktigt kallt.

Framförallt låter det som en mycket dyr lösning. Om man "bara" har en kakelugn måste man ställa sig frågan hur mycket man måste elda i den varjde dag för att få varmvatten och värme. Och om man orkar/vill ha det besväret som det innebär med vedhantering. Hur mycket ved behövs varje dag? Och var står kakelugnen? Det lär bli skräpigt runt den med all ved.

Finns det ingen annan, billigare lösning än bergvärmepump (en sådan kostar väl ca 150-200´komplett)? Ett 2-planshus förbrukar ju mindre värme än ett 1-planshus eftersom värmen stiger uppåt. kankse nån enklare form av L/V-pump (du slipper ju borr-kostnaden då)?

Själva har vi en vattenmantlad pelletskamin +acktank på 750 liter med för varmvatten och golvvärme. Vårt hus är iofs litet 115kvm boarea, men 1-plans. Vi har inte ens bulkförråd för pelletsen utan har säckar o fyller på när det behövs (på sommaren var 10-12:e dag, en riktigt kall vinter 2ggr per vecka). Det är inte ens lönt att bygga ett pelletsbulkförråd, möjligtvis när man blir gammal och inte orkar bära säckar).
 
Over kill är kanske rätta ordet, kakelugnen kommer att finnas i ett brasrum med vedförråd brevid. Men som jag sa tidigare är det inte bättre att satsa på en vattenmantlad kamin än ex en vanlig murad spis? Kakelungspannan går på ca 6000€ och en Tulikivi spis beroende på storlek kostar väl ca 4000-6000 även den.
Och med en acc. tank så möjliggör man att elda mera på en gång och mera sällan samt att man lättare kan koppla in nya system i acc.tanken ex för solenergi.

Här runt så görs reklam för tillfället att man får borrhål + värmepump för 10.000€
 
Hemmakatten
Visst är det mycket bättre med en vattenmantlad kamin än med en vanlig spis ur värmesynpunkt. Och har man en vattenmantlad kamin skall man självklart ha en ack-tank. Vi har vår pelletskamin inbyggd i en vägg med påfyllning bakifrån från teknikrummet. I vardagsrummet har vi en murad öppen spis, utan insats, som bara är till för trevnad (nja, lite strålningsvärme blir det). Den kostade en bra slant, men vi (läs jag) ville absolut ha en öppen spis så det är inte alltid man tittar på pengarna.

Jag kan egentligen inte mkt alls om eldning, men en undran är hur mycket kan man elda i kakelugnen per dygn? Det finns ingen risk att den blir för varm?

En variant är att ha en elpatron på ack-tanken utifall man är bortrest eller inte vill elda (på sommaren t.ex.)
 
Är inte bra på matematik men ska försöka.
1 kWh värmer 860 liter vatten 1 grad C. Om man då räknar med en acc tank på 750 liter + kakelungspannan på 650 blir det totalt 1400 liter.
Så om man har ska vi säga 15 gradigt vatten i panna och acc.tanken och vill värma upp detta till 70 grader C alltså 55grader så då krävs det 90 kWh och räknat i ved så blir det ca 30 kg.
Effekten på kakelungspannan ska var 87 % vilket betyder att 13% av veden går till kråkorna så den totala vedmängden borde då bli 13% högre alltså 34 kg ved. för att värma 1400 liter vatten 55 grader C. Veden är ju inte 100% torr heller så man säkert räkna några % till på veden.

En elpatron skulle säkert vara bra också, är inte så dyr, ca 150-200€
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.