Någon som har någon erfarenhet av att använda en vattenmantlad braskamin(typ nordiska värmesystems) med en nibe 360p frånluft?
Låter som en perfekt komb. i alla fall om man läser på nordiskas hemsida.
Gärna oxå om ni har nåt pris på braskaminerna.
 
Jag har en prislista från Nordic Värmesystem, den är dock ganska gammal, från 30 november 2005. I den står det följande om vattenmantlade braskaminer:

Braskaminer (vattenmantlade)
Ecofire Olivia aqua - rostfri/keramik 46.500 kr
Ecofire Antonia aqua - täljsten 47.800 kr
Ecofire Betty aqua - stålsidor 44.700 kr
Ecofire Betty aqua - täljsten 46.900 kr
Ecofire Stafania aqua - stålsidor 44.700 kr
Installationspaket braskamin ecofire 5.750 kr
Braskamin GK 9/5 25.300 kr
 
Det skulle faktiskt vara intressant att höra ifrån någon som verkligen använder en vattenmantlad braskamin. Finns det någon här?
 
Signatur Abuquir använder en vattenmantlad kakelugn tillsammans med golvvärme och frånluftsvärmepump. Testa ett personligt meddelande.
 
Råkade bara trilla in här,
Tack Bjohan för att du hänvisade till mig!

Jo, jag har kopplat ihop en "kakelugnspannan" till en separat 300 liters tank som jag har i garaget och sedan vidare via våran Comfortzone FLVP. Jag har en blandnings ventil som jag har ställt på läge 5 av 6 möjliga. Utgående vatten blir då ca: 33-38 grader ut till golvvärmen. Vilket fungerar helt perfekt. Under halva Januari till halva februari så gick bara värmepumpen när den skulle värma varmvatten. Husuppvärmningen skötte jag/ vi med kakelugnen. Temperaturen innomhus blev ju naturligtvis något högre än om vi bara hade kört med värmepumpen och vedåtgången har väl blivit något därefter också, men det är kul att elda och det finns nog en liten pyroman inne i min kropp! :D

/Olof
 
Abuquir: Har jag fattat det rätt att du då har ca 900 liter i ditt system? Om du eldar för fullt, hur lång tid tar det att värma upp dessa 900 liter? Och till vilken temperatur eldar du?
 
Hmm, svår fråga. Jag brukar nog elda på morgonnen ca:4 timar och har då ungefär 60 grader eller strax över. Då är det strax under 30 grader när jag börjar oc sedan eldar jag på kvällen också innan jag lägger mig.
 
Vi har en Julia kakelugn + ack-tank 500 l + Nibe 360. Fungerar perfekt.
 
Håller på att välja värme system nu. Är lite inne på vattenmantlad braskamin och till detta tänktejag koppla en 1000l acktank. Från denna acktank tänkte jag ta tapp/duschvatten och elementvatten.
Olika kaminer överför olika mycket värme procentuellt till vattnet respektive luft. Det borde vara önskvärt att få så stor del som möjligt till vatten eftersom man då får värmen i radiatorerna plus luften. Man vill inte hamna i den sitsen där man itne har värme till duschen. Har ni några tips?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.