Finns här någon som är en höjdare på installation av detta? Skulle behöva lite feedback på min installation då den inte funkar tillfredsställande.
 
Föreslår att du specar en fråga eller ett problem om du önskar hjälp.
 
Lägg upp en ritning på hur du gjort, min gissning är att du har luftproblem?
 
oki här kommer lite bilder och ritning, det som inte syns på bilden är att kaminen står i v-rum och pannan i garaget ca 8m bort, jag har heller inte fält in syrventilen än men den kommer att sitta ovan för ladomat 21-60.
bild 1.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

bild 2.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

bild 4.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skärmklipp1.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skärmklipp2.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det där var ett avancerat system, mer än bara en enkel vattenmantlad kamin. Jag är ingen expert, det finns bättre här på forat, men återigen, VAD är din fråga?
 
Om kaminen är rätt kopplad för jag får helt enkelt inte värme i tankarna speciellt snabbt
 
Vad har du för vattenmantlad kamin och framförallt vilken effekt räknar du med att den överför till vattnet vid eldning? Har du 2x500 l att värma upp? Jag har själv en vattenmantlad Kronspisen och den är absolut inget under i tillförd effekt till vattenslingan, den största delen av värmen blir direktvärme till rummet den står i. Det är ingen huvudkälla till uppvärmning snarare ett visst tillskott.

Så vad har du för kamin, vilken effekt har den och hur är "vattenmantlingen" gjord?
 
Den heter prity W29kw, ja totalt ca 1100L.
 
En vedkamin är ju lite speciell när det gäller effektangivelsen, men som ett exempel..

Säg att du vill ladda 1000 Liter vatten till 75 grader och du börjar med 30grader igenom hela volymen.
Om man räknar på en medeleffekt på c.a 15kW som nog är rimligt så tar det 3,5h effektiv eldning..
Du har inga problem med övertemp i kaminen? Är ju en lite vågad rördragning, fast det finns inte så många alternativ när det är ett slutet system..

Får man fråga vad du har för Vedpanna?

Förövrigt ett mycket imponerande system, lite väl påkostat kanske. Men det kommer att betala sig i längden.
 
Andra som har samma modell Prity W29KW här på forumen påstår att den ligger på ca 24kw.

Har inte tok eldat än dock bara haft en jämn värme som har legat på ca 80°. Mitt prb är väl att kaminen står i v-rum och pannan i garaget så jag hade inte så mycket val, har dock funderat på om jag även måste fälla in en luftare bakom kaminen då röret som går från toppen först går ner ca 40cm innan det går in i väggen för att gå upp till vinden.

Jag tänkte väl att jag vill ha så låg drift kostnad som möjligt så därför fick man satsa lite mer ;-)
 
Ojsan, nervända U är inte alls bra om man ser till luften. Det skapar garanterat problem. Men jag har inte direkt någon bra lösning för dig när du har slutet system, men du borde ha någon slags avluftningsmojäng i anslutning till pannan så att inte luften dras med ner till ditt Uppånervända U där luften blir kvar och cirkulationen saktar ner..
 
Men om man fäller in en luftare på topp anslutningen typ bytar 90° mot ett T så borde ju luften kunna komma ut där eller?
 
Sen har jag såklart luftare vid varje nergång sett från flödetsriktning.
 
Ja, det borde kunna hjälpa dig. Men ha i åtanke att automatiska luftare kan börja läcka, så se till att dom kan inspekteras..
Och alltid en avstängningsventil före avluftaren så att den kan bytas ut när den är slut.
 
Redigerat:
Okej så det är att rekommendera att de bytas till klockor med manuell luftning? Är du tveksam till att en luftare vid toppanslutningen inte räcker till?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.