Har tänkt byta uppvärmning till nästa säsong, till en vattenmantlad braskamin. Hade tänkt ställa kaminen på övervåningen och acc-tank(ar) i källaren rakt under, finns det några problem att göra på det sättet gentemot att ha allt på samma våning?

Hur räknar jag ut hur mycket effekt och hur stor(a) acc-tank(ar) jag behöver?
Just nu är det ca 100m2 med element och så småningom kommer det bli 50m2 med golvvärme.
 
Du kan inte räkna med att ha någon självcirkulation så du får problem om strömmen till cirkpumpen går när du eldar. Det går ju att lösa med batteribackup och en inverter.

För att räkna kan du prova denna om du har tillgång till Excel :)
 
Vad gäller cirkulationen ser jag inte det som ett stort problem då man ju alltid kan värma sig framför kaminen. Har dessutom sällan strömavbrott numera. Självcirkulationen blir väl inte så bra även om kaminen stått i källaren då alla elementen är på övervåningen?

Intressant Excel-dokument, har inte en aning om vilka uppgifter jag ska fylla i dock...
 
Cirkulation av vattnet måste du ha så fort du eldar annars kommer du att koka systemet. Du ska alltså inte räkna med att kunna "myselda" om du inte har elförsörjning till cirkpumpen.

För att räkna får du ju utgå från vad du har i förbrukning idag och bestämma dig för hur mycket energi du ska kunna lagra i tankarna. Sen så måste du ange vilket temperaturspann som du vill använda i dina tankar exempelvis som kallast 45 grader och räkna på att värma upp till 90. Matar du in dom i den tredje beräkningen så blir svaret att om du vill lagra 50kWh så måste du ha en tankvolym på 950L
 
Får försöka räkna ut allt sånt där då, för jag har ingen som helst aning. Det enda jag vet är antalet element och vilken utrustning som står i pannrummet.
Dock så räknade jag med 1000 liter, vart jag fått den uppgiften från är jag osäker på. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.