Hejsan på er värmefolket smiley.gif

Jag och en bekant satt och klurade lite på mitt dilemma igår kväll med uppvärmningen i mitt hus..Till att börja med så sitter det en Luft&vatten Ivt 500 luft&vatten med modul "innerskåpet" IVT 290 A/W, den var installerad knappt ett år innan vi köpte huset 2008..problemet är att utedelen "skåpet" är för litet för vårat hus som är 150kvadrat 2plans..så fort som det börjar o går under tex -1 grad så måste den har hjälp av elpatronen..och jag vägrar o ha en vinter till med herrejösses el-räkningar som vi hade förra vintern shocked.gif

så vi började att klura på en sådan här vattenmantlad braskamin..

http://www.ekoenergiexperten.se/documents/OASIlansering2010.pdf

OASI 16 A.Q. modellen..

frågan&frågor är följande då jag är helt novis i detta

Om man kör OASI 16 A.Q. till tex 500Liter ackumulatortank..Kan man koppla in sej på själva A/290 skåpet så man kan hjälpa till att skjuta in varmvatten så skåpet ute inte behöver en massa eltillskott hjälp ifrån el-patronen för att värma upp huset när det blir kallt? så man fortfarande styr värmen ut till elementen via A/W290 skåpet precis som innan..fast man måste ju har någon slag vakt av något slag så det inte blir galet varmt i skåpet..

Kan tillägga ett par saker som jag missade att skriva i början.. huset är ifrån 1920 talet i grund&botten..vi bor i östra småland längs med kusten..

Vore riktigt tacksam om kunde få lite hjälp&info om detta.

Mvh//Henke
 
Ja, jag kan inte tänka mig annat än att det skulle gå, men bäst svar får du nog (förhoppningsvis) om du frågar IVT och kanske även kaminleverantören.
 
Hej Thomas.

jag har mailat till en lokal IVT återförsäljare, se vad dom säger om detta..svarar dom inte så får ja väl åka in till dom o tjöta istället :)

//Henke
 
Redigerat:
berätta hur det går, går i liknande funderingar, fast med solpaneler/oljepannan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.