Hej, kommunen ska byta ut min vattenmätare men kräver att jag fixar en vattenmätarkonsol först.
Var ner i källaren och kikade lite idag och funderar om man kan låta ventilen sitta kvar på inkommande vatten och sen bara koppla på mätarkonsol med kulventiler efter? Känner att jag inte vill stressa stålröret i onödan.
 
  • En gammal vattenmätare med röd avstängningsventil och blått filter monterad på ett stålrör mot en vit källarvägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
KristinaRT
Förstår inte riktigt vad kulventiler har med vattenmätarkonsoll att göra? Vår konsoll är bara en metallbåge som är fäst i vägg och rör
(Se bild). Vi har (numera, fixades för 8-9 år sedan pga läckage i övergång mellan plast och metallrör och samtidigt byte av vattenmätare) kulventil både före och efter vattenmätaren.
Vattenmätare monterad på metallbåge med kulventiler före och efter i ett rörsystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

inkommande är till höger

Däremot tänker jag att ventilen till höger ser gammal ut, är du säker på att den håller helt tätt? Ett måste vid byte av mätare och om inte måste man stänga vattnet utanför huset. Om så sker är det kanske en god idé att byta ut den gamla avstängningen mot en ny?
 
VA-bolaget vill ha avstängning före och efter vattenmätaren för att underlätta framtida byten. Dessutom ska det sitta en backventil i anslutning till mätaren. Om man löser det med en konsoll med inbyggda avstängningsventiler och backventil eller lösa delar i närheten spelar ingen större roll.

För att slippa stå där om fem år och behöva stänga av vattnet i panik och de gamla ventilerna har kärvat ihop så är det en bra idé att sätta dit nya.
 
ja nya ventiler kommer jag använda, men frågan är om det är ok att låta den gamla sitta kvar.
 
Ja, det är ok.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.