Tjena alla kunniga!

Jag ska renovera badrummet i lägenheten och undrar hur rören bör dras (kommer såklart anlita rörmokare till detta).

De bifogade bilderma visar nuvarande inlopp av vatten som kommer in i duschutrymmet från ett intilliggande förrådsutrymme. Detta är ju numera inte godkänt så jag skulle behöva en annan lösning.

Ett alternativ jag tänker är att sätta en T-koppling på rören som går i förrådsutrymmet för att dra två slangar till duschblandare och sedan mata vidare två pexslangar ner i golvet och bort till andra väggen för kommod+toalett. Skulle detta vara godkänt enligt säkert vatten? Inga kopplingar kommer vara dolda.

Har ni annars förslag på en annan lösning?

Tack på förhand!
 
  • Vattenrör och gammal kakling i renoveringsbehövande dusch med synliga inlopp och golvränna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Badrum under renovering med synliga vatteninloppsrör och avloppsöppningar i ett kaklat duschutrymme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vattenrör inlopp i förrådsutrymme intill badrum, behov av ombyggnad för godkännande.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Claes Sörmland
Första frågan är väl om du kan förlägga rör i vägg eller inte. I så fall går du bara med rören från garderoben i vägg in till en fördelarskåp långt ifrån duschen. Därifrån dras rör till handfat, toa osv. Vill du slippa ett fult skåp så har Vatette en smuttare lösning:

https://www.vatette.se/produkter/fordelare/vaggfordelare-40-cc/

Ska du istället ha utanpåliggande rördragning och måste in i duschutrymmet så kan väggenomföring uppe vid taket vara en idé. Över en viss höjd så finns inte samma problem med inkommande ledningar genom tätskikt i vägg.
 
Redigerat:
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Det känns som en del extrajobb att dra vatten till kommoden på andra sidan badrummet och sedan tillbaka till duschen igen.

Jag har inget emot att ha synliga rör i garderoben, så min undran är väl egentligen om det funkar att sätta ballofix och t-koppling för duschblandare i garderoben för att sedan dra vidare till kommoden i pex därifrån?
 
BirgitS
Du får inte ha kopplingar där droppande vatten kan orsaka skada, dvs. alla kopplingar ska göras inne i badrummet eller i ett vattenfördelarskåp med tät botten och med skvallerrör till badrummet samt skvallerröret ska mynna på ett ställe där du upptäcker droppande vatten t.ex. inte i duschen eller bakom toaletten.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Eftersom ledningarna som går in i duschutrymmet behöver tas bort så kommer ju rören i garderoben behöva skarvas, vilket innebär kopplingar utanför badrummet. Men ponera att jag fuktskyddar golvet i garderoben, går ju enkelt att göra med en bit våtrumsmatta, skulle det då vara godkänt med kopplingar i detta rum eller krävs det även en golvbrunn?
 
BirgitS
Jag vet inte men om det ska gå behöver det väl i så fall vara som i t.ex. tvättstugor med våtrumsmatta över hela golvet med uppvik minst 5 cm på väggarna och minst 2 cm vid tröskeln.

Vad är det för sorts väggar?
Det kanske går att flytta väggen mellan förråd och badrum (om inte föreningen har något emot det) så att rören kommer upp inne i den nya väggen.

Du kan ju också fråga styrelsen hur andra med samma typ av rördragning har gjort när de har renoverat sina badrum.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.