Hej behöver proffshjälp, Jag har ett gamalt torp, där vi inte har vatten. Vill ta vatten från sjön för dusch och disk... Det är 110 meter till sjön samt höjdskillnaden är ca 10 m från sjön upp till stugan. Vad för dimesion behövs på pemslang samt vilken typ av pump behöver jag införskaffa. :S vore tacksam för den hjälp jag kan få.
 
Du bör placera pumpen så nära sjön du kan. D v s bygga ett litet pumphus. Tänk på att du måste dra dit el.
Slang mellan pump och hus skulle jag använda 40 mm PEM, minst 32 mm. Sugslang i sjön 40 mm.
Med tanke på slanglängden och höjdskillnaden skulle jag satsa på en s k Jetpump, 3 hk, 3-fas.
Det finns kompletta pumpanläggningar, från bl a Rinkaby rör. Kolla i deras katalog på sid 26.
För en dusch vill du ha ca 3 bar tryck efter höjdförlust och förlust i slangar och rör.
Ett tips är också att kolla med någon rörfirma på orten och höra vad de rekommenderar.
 
Njae, 3 fas är väl att ta i. Min djupborrade brunn har en-fas pump. Jag tror den är på ca 1500W. Tänk även på att du ska kunna tömma allt vatten på vintern om du inte har uppvärmning i pumphuset.
 
Tänk på att hålla sjövatten varmt i en beredare kan resultera i otrevlig tillväxt av bakterier och annat. Håll hög temp i beredaren.
 
Hej

Jag har ca 30 års erfarenhet att använda sjövatten till hushålls bruk...

Lite data om hur anläggningens utförande....

Bottenventil ca 2,5 meters djup under vattenytan, max sughöjd ca 4 meter, suglängd 20 meter, pem slang 40 mm, tryck höjd ca 20 / 35 längd meter pem slang 30 mm mellan hydrofortank och pump, pump typ 3 fas grudfoss CR 4,
moterad i frostfritt pumphus.

El dragning med undercentral i pumphus
motorskydd, tryckströmbrytaren monterad i pumhuset...
+ kontaktor och El tillslags och frånslags fördröjning som får jojo effekten att gunga ut.

Så långt har allt fungerat som det skall i ca 30 år.

Här är några erfarenheter som jag har fått i detta ämne....
1 / Problem med alger som sätter igen bottenventil som resulterade att bottenventilen läcker med naturliga följder med rensning ev bottenventil byte.
Detta problem kanske går att lösa med att gräva ner brunnsringar några meter i på land ( det vill säga om det går att gräva ) någon som provat ???

2 / Slangen måste gå på frostfritt djup ur sjön.
-----------------------------
Fungerat i ca 30 år med ett 35 tal stopp just med anledning av alger och byte av 3 slitna bottenventiler ....
-----------------------
Lösning blev en djupbrorrad brunn 110 meter djup försedd med en gunfoss ejektor pump
Vattenrenare för järn/mangan/och ph höjande blev ett måste på grund av sämre vattenkvalite.
-----------------------
 
Redigerat:
BAS skrev:
Njae, 3 fas är väl att ta i. Min djupborrade brunn har en-fas pump. Jag tror den är på ca 1500W. Tänk även på att du ska kunna tömma allt vatten på vintern om du inte har uppvärmning i pumphuset.
Med tanke på den långa elkabeln så blir 3-fas 6 ggr bättre (fasströmmen blir 1/3 och ingen nollström) med en kostnadsökning på 33%.
Det blir lättare att uppfylla utlösningsvillkortet med en klen kabel då man inte behöver så stor säkring.

3-faspumpen har mindre delar som kan gå sönder och har bättre startmoment.

Protte
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.