[h=2]Hej
[/h]
Skall på visning på ett hus snart som jag är intresserad av att köpa.
Badrummet är ny renoverat 2008.
Men när jag visade bilderna på huset för en vän i bygg sektorn påpekade han att rören i badrummet inte ser ut att vara godkänt av BKR?
Rören går igenom golvet som de helst inte skall göras samt allt för nära väggen?

Någon här som ser samma sak eller är det ingen fara?

10228381.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vad är det för material i väggar och golv? Källarvåning?
 
Vet faktiskt inte vad det är för material där, har bara varit på en snabb visning genom huset.
Går det att begära ut papper på renoveringen? Vilken firma som gjort jobbet och vilka garantier de lämnar.
Kanske är så att det inte gick att lösa på annat sätt?
 
Om det är träbjälklag och träväggar skulle jag inte vara så förtjust i det, då det är svårare att få dit manschetter som det är tänkt och risk för rörelser i skarven vägg/golv.

Betonggolv och betongvägg, ja, då skulle jag inte oroa mig alltför mycket då de materialen inte rör sig nämnvärt.

Det kan också vara så att det finns en avvikelse skrivet på det, att det var orimlig kostnad att dra om rör genom hela huset (om planlösning kontra rördragning är så) vid renovering.

Om ni är intresserade av huset så är det nog enklast att ta upp frågan med mäklare/säljare.
 
Lånar tråden lite... någon som har nån idé på hur man kan kolla rören under golvet (trägolv) om man inte kommer ner med insp.kamera? Jag har rör som kommer upp ur golvet cirka 5-6 cm från väggen och har precis dragit nya rör i det rummet så man har ju vart o dragit och bänt lite i rören. (Rören "glappar" lite i genomföringen i golvet) bilder kan fixas ikväll
 
Vi kan ju konstatera att det är fel. om det inte finns några papper eller någon anledning till detta.
Vad händer?
Vad kommer säljaren att säga och hur ska man agera om man vill ha huset?
 
Ta med en ev kostnad för att göra om när du räknar ut hur mycket du är villig och betala. Får du huset så har du ju täkt in ev kostnader och får du inte huset får någon annan ev kostnaden.
 
2008 gällde ju regelverket från 2007.

Det är dock mycket vanligt vid renovering att man gör avvikelser på detta.

Ser allt övrigt normalt ut, så hade jag lämnat detta utan notis..
 
Vad menas med renoverat? För att ett badrum skall uppfylla dagens krav är nog benämningen nybyggt eller ombyggt enligt regelverk. Renoverat kan var precis vad som helst såsom kakel på kakel ny inredning men äldre rör och brunn, så kolla vilka utfästelser som säljaren gör inte mäklaren den är enbart en nasare som skall tjäna pengar på att göra reklam.
 
Idag var vi där med besiktningsmannen, han på pekade att det inte var gjort på rätt sätt och att det saknades kvalitet´s papper?

Annars lät det på han som att det inte var så farligt utan att det är ganska vanligt tyvärr.??

Ägaren som vart med visste inte heller om problemet (va de säger iallafall).
Det är väl ändå ägaren som får stå för kostnaden om det skulle bli problem om jag köper huset ioch med det är så pass nytt så "förväntas man" att det är ok.

Jag har skrivit fel i första posten det är renoverat i Januari 2010.

Det är renoverat de har flyttat golvbrunnen, golvärme o dyl.

photo.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ja, den bilden visade ju betydligt mer..
Nu ser man ju den närliggande golvbrunnen, med högre risk för vattenbegjutning.
Ingen höjdare..
 
Ja dels det samt väldigt nära väggen, Jobbigt om en sådan här grej ska fälla ett så fint hus i övrligt.
Hur fungerar det om man sätter en ram runt rören med plattor och fogar ordentligt så att rören står inramade typ?
 
Det är ju tätskiktet under klinkern det handlar om. Det är det som ska hålla tätt.
Under golvklinker där du duschar dagligen är det plaskvått..

Vad finns det för duschanordning? Lösa dörrar? Draperi?
 
robban22 skrev:
Ja dels det samt väldigt nära väggen, Jobbigt om en sådan här grej ska fälla ett så fint hus i övrligt.
Hur fungerar det om man sätter en ram runt rören med plattor och fogar ordentligt så att rören står inramade typ?
Det hjälper kanske lite men inte mycket, vattnet rör sig ju under​ plattorna, i fixskiktet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.