Jag håller på att renovera badrum och tänker dra dolda rör till dusch och handfat.
På andra sidan väggen finns köket där vattnet kommer ifrån under diskbänken.
Min tanke är att dra vatten utvändigt under köksskåpen och göra en T-koppling till väggfäste när jag kommer till läget för handfatet(på andra sidan väggen) och vinkelkoppling till väggfäste när jag kommer till läget för duschblandaren. Och sen dra prisol dolt mellan väggarna upp till respektive blandare.

Detta vore nog enklast och billigast för mig.
Vad säger ni som kan sånt här. Låter det OK? Är det godkänt? Får man dra vattenledningar hur lågt som helst eller måste det vara ett visst mått mellan golv och ledning?

Jag är tacksam för all hjälp!

P.S
 
Visst får du dra prisol under köksskåpen. Jag har själv gjort det när jag flyttade diskbänken. På inrådan av rörmokare.
 
  • IMG_0965a.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack för hjälpen!
Det blir nog så. Då kan man ju våga sig på arbetet själv. Och det blir kortast möjliga dolda dragningar.

Allt gott!
 
Som jag förstår det skall du komm ut med rören i duschen, till blandaren!
Jag har valt att inte göra det vårt badrum eftersom jag vill slippa håltagning/onödiga inkommande rör i duschen eftersom jag har kakel & tätskickt, jag drar rören utvändigt in i duschen dvs genom duschväggen.

Men skall du ha kabin spelar det ingen roll..
 
Att komma med rören ur väggen är helt normalt vid duschblandaren. De går dolt direkt in i blandaren. Viktigt är ju dock att rören sitter på plats när man tätskiktar så det blir tätt runt dem samt att de sitter stumt i väggen.
 
Bra! Så får det bli. 12 meter prisol kom från rinkaby rör idag.
Billigaste jag kunde hitta .
Det blir nog bra det här.
Tack!

P.S
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.