Hej,
Jag står i begrepp att koppla ihop en dia40 rörstam från pannrum till ett ej ännu inkopplat tvättställ på andra sidan väggen i samma garage byggnad.

Ledningen från pannrummet är ihopkopplat med säkerhetsventilen på acktanken samt kylslingan på Vedpannan, så där kommer vatten väldigt sällan. I bästa fall bara när man funktionstestar komponenterna ett par gånger om året.Första biten (5m) är 35mm kopparrör, som sedan skarvas mot 40mm plaströr på andra sidan väggen där det är 1m till tappstället. Röret går igenom väggen på höjd ca 80cm från golv.

Upp från garagegolvet kommer en 110mm markledningsrör som ska gå till tvättstället, rakt ovanför.

Då jag bara har ett avlopp i garaget måste detta samanvändas på ett bra sätt.
Jag vill inte att det ska lukta kloak i pannrummet, så ett vattenlås antar jag måste man ha. Har man två separata, ett för stammen från pannrummet ,typ ett horisontelt vatten lås( RSK857 2021)
http://www2.purus.se/filearchive/4/476/vattenlås%20övrigt.pdf
som kopplas in nedanför tvättställets traditionella vattenlås,
misstänker jag att vattnet hinner dunsta i vattenlåset mellan gångerna jag använder det.

Min fråga är väl mer eller mindre om man kan ha ett gemensamt vattenlås i golvnivå som både tvättstället och stammen från pannrummet utnyttjar. Om detta är en framkomlig väg vilken typ av vattenlås kan man använda?

Tacksam för hjälp från någon som vet,

//gördetsjälvaren
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.