Hej,

Försöker hjälpa farsan med vattenlåsinsatsen i deras golvbrunn. Den har krånglat en tid genom att vattnet rinner långsamt trots att den är helt rengjord. När insatsen är urtagen så rinner det fint. Har även kört rensvajer i rören och det är bara det avloppet i rummet som krånglar. Innan vi slår på stora trumman och kallar in ett proffs tänkte jag byta vattenlåset om det av någon outgrundlig anledning är orsaken till problemet. I nuläget sitter det en riktigt sliten gammal Purus Ran (125mm i diameter). Brunnen är ca 12 cm djup innan röret symmetriskt smalnar av. Vill helst byta till annat märke, någon som vet vilka som passar (Jafo t.ex. anger ju inte måtten...)?

Bifogar några bilder på hur det ser ut.

Simma lugnt!
T
 
  • Närbild på en sliten golvbrunn med vattenlåsinsats, visar rost och smuts runt avloppets kanter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En bild på en smutsig golvbrunn med en genomskinlig linjal för att mäta diametern, rost och avlagringar syns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rostig och smutsig golvbrunn med synlig vattenlåsinsats och avlagringar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det låter mer som dålig luftning än dåligt genomsläpp i vattenlåset. Går det trögt även om du håller vattenlåset under en vattenkran och spolar genom?
 
Jag håller med dig. Dock nekar deras förening (de bor i lägenhet) att det skulle vara orsaken så de vill göra allt de kan innan de tar dit någon då föreningen annars kommer krångla med vem som ska stå för ersättningen (föreningen ska stå för fasta rörinstallationer såsom golvbrunn men inte för vattenlåset).

Tänker att när det är bytt och jag dessutom kört med rensvajer så blir det svårt för föreningen att mena annat.
 
Som sagt, håll vattenlåset under en kran och se om det rinner lätt igenom så vet vi om det är det som spökar.

Kan även vara ett begynnande stopp som är orsaken.
 
Det rinner lätt under kran. Men blir något deformerat när man trycker ner det på plats. Är många märken på det av samma anledning och jag tänker att det kanske har fungerat fint i ett läge men kläms fel i andra lägen. Dryga hundralappen för att byta det och slippa tjafs från föreningen tänker jag kan vara värt det. Men vill då helst inte montera ett likadant.
 
Bra! Jag ser det som extremt osannolikt att ett nytt vattenlås skulle hjälpa då men visst, tror du att det är ett bra ”politiskt påtryckningsmedel” så kanske det kan vara värt det.

Här har du några mått på ett nytt vattenlås från Jafo. Dock skulle jag hålla mig till samma fabrikat om jag skulle ge mig på att byta.

Måttband som visar storleken på ett grått Jafo vattenlås mot hexagonalt kakelgolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mätning av ett Jafo vattenlås med tumstock mot marmorgolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Kommer med en sen återkoppling. Köpte ett nytt vattenlås av samma modell. När jag skulle montera det så körde jag en sista gång (säkert kört 4 gånger innan) med en rensvajer och varmt vatten. Satte därefter i det nya vattenlåset och allt fungerade fint. Dock håller jag med om att det inte borde varit vattenlåset som var problemet så jag bytte tillbaka till det gamla och det fungerade lika bra då! Således måste jag fått bort något den där sista gången med rensvajern. Tack för alla svar!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.