Hej!

Jag rustade och stambytte toaletten på övervåningen för 3 år sedan. Tidigare horisontella gjutjärnrör hade börjat rosta sönder och satt i taket i källaren och gjorde att en normallång person fick böja på huvudet för att inte slå i. Jag bytte då ut alla rör och flyttade även toalettens placering samt bytte golvbrunnen i duschen. Alla rör drog jag dessutom i trossbotten så jag slapp ha dem lågt placerade i källartaket.

Vad som nu händer är att när jag spolar toaletten några gånger så drar man ur vattnet i vattenlåset i golvbrunnen. Det tar lite i taget. Det är inte så att allt far på en gång. Inbillar mig att det är skillnad på hög- och lågtryck i vädret hur många spolningar det tar innan det börjar låta i brunnen och vattnet nästan är borta.

Vad tusan har jag gjort fel, eller tänkt fel??:surprised:

Avloppstammen är 100mm och sticket till golvbrunnen är 50mm. Röret från toan går rakt förbi golvbrunnen. Och avsticket från stammen sitter direkt på själva golvbrunnen (passade perfekt) pga att det är TRÅNGT. Sedan gör det en rejäl krök för att i nästa sväng gå 90grader ned i källaren där det sitter med gummimuff på gamla 4" gjutröret som går ned i källargolvet. Installationen kan inte på något sätt vara unik.

Och jag vet, inte lätt att förklara riktigt, men kan själva "vattenfallet" mot källaren av spolvatten dra ur låset? Baksug? Avluftningen är 100mm och är gjord enligt konstens alla regler.

Någon som vart med om detta?

Erber
 
Sitter avluftningen efter toalett och golvbrunn? Det låter ju som ett klassiskt fall där det blir ett sug när du spolar som drar med sig vatten från brunnen. Om avluftningen sitter före toalett och brunn så kolla att det verkligen är fritt i röret så inget fågelbo satt sig i vägen eller så.
 
Som sagt nnan, förmodligen avluftningen som krabbar, vart fortsätter röret uppåt?
 
Jo, jag har vart inne på avluftningen. Schematiskt sitter det i ordningen - toalett, golvbrunn, vinkel, t-rör (där t går till avluftningen och rakt ut från källaren ut genom taket från källaren), t-röret går vidare och en 90 vinkel som går på gamla stammen och "störtar" ned i källaren.

T-röret där avluftningen är påkopplad är själva T vinklat uppåt så att inte vatten kan rinna in i vinkeln utan går rakt igenom.

Fan vad svårt att förklara. Vet inte om bilden gör det bättre.:wow:

Otroligt tackam för tips - och vad kan man göra??:rolleyes:

2012-09-08 21.11.00.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
öhh...raggarslangen är från i julas....det ska på gips och en massa spottar. bara inspirationen kommer tillbaka.

bilden är tagen från källarn, ganska mitt på bilden är t-röret där avsluftningen går till vänster ur bild för att sedan direkt vända rakt upp....man ser även golvbrunnen underifrån. Här kommer röda diodlampor att få brunnen att glöda rött i duschen. JAAA...jag vet fruktansvärt onödigt. Men kul. :wow:

Längst till höger ser man, förutom pex till dusch och lite elrör, även där stammen kommer fram från toan.

Så....alltså...avluftningen är efter toan och dusch, men FÖRE vattenfallet så att säga. Fallet är väl nästan 2 m innan det åker ned i källargolvet.
 
Du har byggt en golvbrunn utan avluftning. Du kan inte dela avloppsrör för toalett och golvbrunn på det sättet utan de skall ha en varsin anslutning till avloppsstammen (den som är ventilerad). Vad som förmodligen är enklast är att dra om avloppet från golvbrunnen då det är en ganska klen rördimension.
 
D
Om du inte har lust att bygga om och din golvbrunn är en Purus, så kan du byta ut insatsen mot en Purus Nood som fungerar även utan vatten (kan hända att andra tillverkare har liknande lösningar). Har en sommarstuga där golvbrunnen till badkaret torkade ut ibland, då badkaret används väldigt sällan och satte in Nood-insatsen och har inte haft några problem sedan dess.
 
Nja. Ingen avluftning vette tusan. Nu kanske jag förklarar dåligt. Men visst är det varsin anslutning.

Jag har byggt egentligen på exakt samma sätt som det vart tidigare.
Skillnaden är att jag dragit dolt och bytt ut gjutjärnsrör och golvbrunn.
 
Ja, avluftningen sitter efter toalettavlopp och golvbrunn, men innan själva fallet mot källaren. Sitter precis före. Den grova stammen utgår från toan och det kommer avlopp från två handfat först och sedan från golvbrunnen. Handfaten töms inte det minsta.

Erber
 
Men där har du nog förklaringen. Hade du inte haft ngn avluftning alls hade kanske vattenlåset tömts helt vid varje spolning. Men allt det är lurigt. När jag renoverade badrummet så tog jag chansen och uteslöt avluftning. Fanns inget sätt att få till det smidigt. Och det har aldrig varit några problem.
 
Får inte ha en 90-gradersböj liggande ännu mindre ett gren med 90-gradersböj.

Och i ärlighetens namn så ser den där rördragningen ingen vidare ut. Bilden kanske gör dig en otjänst.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.