Hej,

Har inga som helst kunskaper om detta, och får olika svar varje tråd jag kollar i...

Har en Husqvarna Electrolux kombinerad tvättmaskin/torktumlare. När jag kör tvättfunktionen och den ska tömma vattnet, så är det som att det är totalstopp i vattenlåset ( tror det heter så ). Det flödar liksom över och rinner överallt. se bifogad bild
Avloppsslang från tvättmaskin ansluten till vattenlås med tecken på översvämning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder




Har försökt trycka ner slangen, men den sitter rätt ordentligt. Alla anslutningar är täta.

Vad kan felet vara?

Mvh Robin
 
Felet är troligen precis det du skriver. Stopp i vattenlåset. Ta loss tratten dela vattenlåset och gör rent.
 
Bara för att förtydliga, vattenlåset är den delen under det du ringat in.
 
Okej tack! Är det mycket jobb? Är bilmekaniker så har väl inte tummen mitt i handen, men har ingen som helst koll på vatten/avloppskopplingar. Plus att lägenheten jag bor i är nybyggd, borde jag be hyresvärd kolla på det, eller är det något en någorlunda händig kille kan lösa själv?

Mvh Robin
 
S
pizzadeg skrev:
Okej tack! Är det mycket jobb? Är bilmekaniker så har väl inte tummen mitt i handen, men har ingen som helst koll på vatten/avloppskopplingar. Plus att lägenheten jag bor i är nybyggd, borde jag be hyresvärd kolla på det, eller är det något en någorlunda händig kille kan lösa själv?

Mvh Robin
avloppsrensning skall man sköta själv. du anar inte hur många fastighetsskötare som får arbetsorder om stopp i avlopp när det fullt med hår och liknande i vattenlås.
har du tur så kan du låsa allt med handkraft.
förutom då kanske buntbandet som håller avloppslangen
 
Drog isär allt ner tills det går in i väggen. Var ingenting där förutom lite ludd i avskiljaren i mitten utav röret. Testat att dra igång maskinen nu, så skall se om det gett någon effekt.
 
kulle
Kör inte ner slangen för långt i tratten
 
Har kört maskinen ett par gånger och verkar rinna på fint nu. Förstår inte varför, det var som sagt inte någon skit där förutom lite ludd i avskiljaren. Är det så lite som krävs för att det ska bli stopp?

Tack för hjälpen ska ni ha!
 
S
pizzadeg skrev:
Har kört maskinen ett par gånger och verkar rinna på fint nu. Förstår inte varför, det var som sagt inte någon skit där förutom lite ludd i avskiljaren. Är det så lite som krävs för att det ska bli stopp?

Tack för hjälpen ska ni ha!
nja. kan även vara att slangen är bättre placerad
 
SBH skrev:
nja. kan även vara att slangen är bättre placerad
Okej!

Funkar bra nu, så får hoppas att det håller.

Tack för hjälpen!

Mvh Robin
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.