Golvbrunnen i duschen släpper inte genom vatten, vi har gjort rent allt, det är inget stopp i avloppet. Vattnet stannar i vattenlåset. Vad kan det vara för fel?
 
Så om du tar bort vattenlåset och häller i vatten rakt ner i röret försvinner vattnet?
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Z Zigge111 skrev:
Golvbrunnen i duschen släpper inte genom vatten, vi har gjort rent allt, det är inget stopp i avloppet. Vattnet stannar i vattenlåset. Vad kan det vara för fel?
En del vatten SKA ju stanna i vattenlåset - annars är det ju fritt fram för avloppsgaserna. Blir det "översvämning" om du t.ex. häller en 10-liters hink med vatten ?
 
  • Gilla
fahlis
  • Laddar…
O [old rusty] skrev:
Så om du tar bort vattenlåset och häller i vatten rakt ner i röret försvinner vattnet?
Ja då försvinner det
 
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
En del vatten SKA ju stanna i vattenlåset - annars är det ju fritt fram för avloppsgaserna. Blir det "översvämning" om du t.ex. häller en 10-liters hink med vatten ?
Ja men om jag spolar vatten så stiger vattnet i duschen, och det behöver inte vara hårt tryck på vattnet.
 
Vet inte om jag tolkar rätt. Men om du alltså duschar så stiger vattnet, upp ur golvbrunnen? och rinner sedan undan?

Men tar du bort vattenlåset så rinner det bra i röret. Och det är alltså inte bara det vatten som skall stå i vattenlåset?

Har det fungerat tidigare? Kan det vara fel vattenlås till brunnen, att någon bytt ut det mot fel variant?

Alternativt så är det ett avluftningsproblem. Om det är lite halvstopp i avloppet, så att röret är fyllt med vatten en bit längre fram, så blir det övertryck i röret när vatten rinner i i röret från vattelåset. Det bromsar vattnet. Om du inte har något vattenlås, så kommer luft att kunna komma ut när du fyller på med vatten. Avloppet kan behöva rensas/spolas.
 
Precis, typiskt symptom på halvstopp längre ner i stammen..
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Vet inte om jag tolkar rätt. Men om du alltså duschar så stiger vattnet, upp ur golvbrunnen? och rinner sedan undan?

Men tar du bort vattenlåset så rinner det bra i röret. Och det är alltså inte bara det vatten som skall stå i vattenlåset?

Har det fungerat tidigare? Kan det vara fel vattenlås till brunnen, att någon bytt ut det mot fel variant?

Alternativt så är det ett avluftningsproblem. Om det är lite halvstopp i avloppet, så att röret är fyllt med vatten en bit längre fram, så blir det övertryck i röret när vatten rinner i i röret från vattelåset. Det bromsar vattnet. Om du inte har något vattenlås, så kommer luft att kunna komma ut när du fyller på med vatten. Avloppet kan behöva rensas/spolas.
Tar jag bort vattenlåset så rinner det iväg utan problem, jag kan spola hur mycket som helst det är inget problem. Då sätter jag dit vattenlåset igen(som är helt och rent) det är samma vattenlås som suttit där sedan det var nytt(2015) då stiger vattnet upp på golvet😅 Vi har också funderat på om det kan vara nåt med avluftningen, i så fall vad 😅
 
B
Kolla om din avluftning är en vakuumventil. Den kanske frusit fast, eller liknande.

Eller har själva fukten i avloppet gjort avluftningen frusit ihop?

Om vattenlåset och röret kort efter vattenlåset är rent borde det funka, om avkuftningen är ok
 
B BSOD skrev:
Kolla om din avluftning är en vakuumventil. Den kanske frusit fast, eller liknande.

Eller har själva fukten i avloppet gjort avluftningen frusit ihop?

Om vattenlåset och röret kort efter vattenlåset är rent borde det funka, om avkuftningen är ok
Ok, nu börjar det bli för svårt för mig 😅 jag vet inte var jag ska se om det är en vakuumventil😅 Jag får nog kontakta en rörmokare😊 Tack för all hjälp 😊
 
  • Gilla
ylven
  • Laddar…
Claes Sörmland
Det är nästan stopp längre ned i stammen. Avluftningen har sannolikt inget med detta att göra.

Detta är ritat för en köksavlopp men det är samma sak med golvbrunn:

Illustration av avloppsrör: ett flödar fritt, det andra nästan stoppat av ansamlingen och hindrar vattenflödet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det är nästan stopp längre ned i stammen. Avluftningen har sannolikt inget med detta att göra.

Detta är ritat för en köksavlopp men det är samma sak med golvbrunn:

[bild]
Tack, ska kolla detta
 
kulle
Är det en hörngolvbrunn?
Det finns ju varianter som är fjäderbelastade och dom kan hänga upp sig.
 
Z Zigge111 skrev:
Tack, ska kolla detta
Det var troligen på väg att bli tätt i avloppet. Jag spolade hett vatten och en massa Yes diskmedel, det dånade till i avloppet, nu verkar det vara ok 😅 Tack, nu har jag sparat en massa pengar 🌺
 
  • Gilla
HasvaH och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.