Vi har ärvt två duschar som tyvärr installerats utan vattenlås. Som följd kommer då och då en obehaglig doft från duschavloppet.

Duscharna är fullt fungerade och vi vill gärna slippa riva allt för att få bukt med detta. Finns det något finurligt 'hack' för att fixa dett? Jag har varit runt på alla byggvaruhus men det finns inga insatser eller liknande som passar. Har heller inget namn på fabrikören. Hålet har en diameter på 75mm.

Nedan några bilder. Hålet som leder ut vattnet är helt torrlagt. Under hålet finns cirka 1cm vatten som står. Tacksam för idéer från er alla.

Närbild av duschavlopp utan vattenlås med måttband som visar hålets diameter på 75 mm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Duschavlopp utan vattenlås med en borttagen plastdel vid sidan, synlig bit av kakelvägg och duschdörr i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Duschavlopp utan vattenlås med en diameter på 75 mm. Synligt hål och omgivande kakel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Duschavlopp med en metallplåt ovanpå och en plastledning som leder bort vattnet, synlig i ett vitkaklat duschutrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Duschavlopp med en platt, rund metallkåpa i en vit duschbotten, intill en smutsig, beige kakelvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag fattar inte ... byggvaruhus!? Far man inte på en vvs firma och visar upp foton så kanske dom kan klura ut vad det är å ev beställa hem ett v lås
 
Det är inte så att det där är någon form av vattenlås?

Tyskarna använder vattenlås monterade i själva duschkaret, som på din bild. Prova att googla Duschablauf.
 
Ja, det är ju lite olika hur mycket mam får ärva. Dock är det nog första gången jag hört om någon som fick ärva två duschar😄.
Hursomhelst antar jag att det är duschkabiner. Det är inte alltid som de är utrustatade med vattenlås i själva avloppet. Många kabiner kopplas ju till golvbrunnen, varpå vattenlås är onödigt. Saknas det vattenlås, så kopplar man ett under kabinen. Alternativt lägger slangen i en U-form, så den bildar ett vattenlås.
 
H HenrikHuslöse skrev:
Det är inte så att det där är någon form av vattenlås?

Tyskarna använder vattenlås monterade i själva duschkaret, som på din bild. Prova att googla Duschablauf.
Jo, jag har tänkt samma tanke. Men det funkar inte alls. Känns som att något saknas.
 
A AG A skrev:
Ja, det är ju lite olika hur mycket mam får ärva. Dock är det nog första gången jag hört om någon som fick ärva två duschar😄.
Hursomhelst antar jag att det är duschkabiner. Det är inte alltid som de är utrustatade med vattenlås i själva avloppet. Många kabiner kopplas ju till golvbrunnen, varpå vattenlås är onödigt. Saknas det vattenlås, så kopplar man ett under kabinen. Alternativt lägger slangen i en U-form, så den bildar ett vattenlås.
Tack för svar. Duschkabiner stämmer. Är dock kaklat på sidan så kommer inte åt. Hade hoppats finna en lösning ovanifrån.

Kakel kring basen av en duschkabin och kaklad golvyta i beige färg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Noterade just att man kan skruva av ytterligare en bit. Se nedan. När jag petar på packningen i avloppet så flexar allt, så får vara lite försiktig. Tänkte försöka hitta en ny modul att skruva i med inbyggt vattenlås. Om det ens finns...

Avskruvad sektion av ett avloppssystem där en del ligger bredvid ett öppet hål med synlig packning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vit mätrulle mäter diametern på en plastring, sannolikt en del av ett avloppssystem som nämns i inlägget, på ett vitt underlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Du måste nästan komma åt under för att byta. Hittad du fabrikatet på duschen? Det kanske finns en manual.
 
H HenrikHuslöse skrev:
Du måste nästan komma åt under för att byta. Hittad du fabrikatet på duschen? Det kanske finns en manual.
Nej, tyvärr inte. Har kikat över allt. Tyckte jag såg något i butiken igår med samma dimension och gängor som hade något som liknade inbyggt vattenlås. Ska kila förbi imorgon.
 
Ja, den ser ut som din. Det ser ju i princip bara ut att vara en plastkopp som saknas för att ditt avlopp ska bli likadan med fungerande vattenlås. (Den övre plastkoppen i sprängskissen på din första länk)
 
  • Gilla
mvs
  • Laddar…
Kom på en sak: Kolla om duschen bara sitter med silikon. Har du tur kan du ta loss hela duschen/duschkaret på något sätt och sedan sätta tillbaka.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.