Vet någon om det finns speciella vattenlås som är lite bättre än andra på att fånga upp skräp, hår, sand och större smuts ?

I vår kåk finn en urgammal vask intill tvättmaskinen som funkat och funkar bra så här långt, men här finns i sann sextitalsstil bara ett kopparrör rakt ned från handfat till golvbrunn. Jag hade gärna satt ditt en vattenlås och – då som frågan lyder – helst om det finns något som är särskilt bra som ”fång” för delar av det skräp som utloppet från tvättmaskinen skickar ned i avloppet ?

Tacksam för svar

Jörgen
 
Finns något som heter luddlåda, som man släpper tvättmaskinens avloppsvatten i. Sedan leds det ner till en golvbrunn. I lådan samlas textilfibrer mm
 
  • Gilla
kinshasa
  • Laddar…
Tack för tipset ! Lösningen ser mycket intressant ut, tolkar dock produktbeskrivningen som att de i huvudsak är lämpade för proffsmaskiner i Wascator-klass m.m.
Tänker dock, särskilt till duckande av prislappen på dessa, be en kompis att kolla om han inte kan snitsa till en mindre "luddlåda" åt mig med hjälp av ett vanligt litet rostfrittkärl och lite svetstricks. För 3000 kr hinner jag köpa mycket kaffebröd till honom......
 
kinshasa kinshasa skrev:
Tack för tipset ! Lösningen ser mycket intressant ut, tolkar dock produktbeskrivningen som att de i huvudsak är lämpade för proffsmaskiner i Wascator-klass m.m.
Tänker dock, särskilt till duckande av prislappen på dessa, be en kompis att kolla om han inte kan snitsa till en mindre "luddlåda" åt mig med hjälp av ett vanligt litet rostfrittkärl och lite svetstricks. För 3000 kr hinner jag köpa mycket kaffebröd till honom......
Ja, jag har sett några hemmasvetsade sådana, och de funkar fint.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.