Hej.
Jag har problem med ett vattenlås som jag hoppas nån kan hjälpa mig med.

Jag har köpt och installerat ett vattenlås Lillviken från IKEA på äldre hoar (ej IKEA). Överfyllnadsskyddet passar inte på min gamla ho så jag använde det gamla och drog en slang till en av slangnipplarna för diskmaskin.

Vanlig användning funkar bra men när jag testar överfyllnadsskyddet så läcker det som tusan. Hur är det möjligt att det kan läcka där? Det verkar som att det inte alls kan komma vatten genom nippeln (jag har sågat av toppen).

Visserligen står det i instruktionen att man skall koppla överfyllnadsskyddet på bottenventilen. Men vad kommer hända sedan när jag kopplar på diskmaskin på nippeln?

Någon?

/H
 
  • Installation under dubbla vaskar med vattenlås och slangar, problem med anpassning av överfyllnadsskydd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Krilleman
Ska verkligen den vita "slangen" anslutas på den nippeln med slangklämma?

Är det inte tänkt att den ska sitta i sidoanslutningen på den vänstra bottenventilen?
 
Jo enligt instruktionerna är det precis som du säger. Men det borde väl ändå gå att ansluta överfyllnadsskyddet (den vita slangen) till nippeln. Hur ska den klara av flödet från diskmaskinen om den inte klarar det från överfyllnaden?

Eller spelar det roll om den sitter på den vänstra eller högra bottenventilen?
 
Krilleman
Den vita slangen är inte gjord för att sitta på nippeln med slangklämma. Jag förstår att denna installationen läcker.

Varför följer du inte monteringsansvisningen? :thinking:
 
Lägg ett par varv med vulktejp på nippeln och tryck sedan dit slangen. Lägg ytterligare tejp på utsidan och över skarven, sedan kansk dga dit slangklämma. En vanlig slangklämma är gjord för att klämma om en mjuk flexibel gummislang. Med den tunna plasten i den vita slangen så lär det läcka som ett såll, vilket det bevisligen också gör. Det lär bli tätare utan slangklämman.
 
Krilleman
GoC GoC skrev:
Det lär bli tätare utan slangklämman.
Det tror jag inte då nippeln är betydligt mindre än den vita plasten.

Monteringsanvisningen finns där av en enkel anledning. Den skall obönhörligen följas oavsett.

Det är lättare att ägna tre sekunder till den än att linda vulktejp som aldrig blir bra.
 
Krilleman Krilleman skrev:
Det tror jag inte då nippeln är betydligt mindre än den vita plasten.

Monteringsanvisningen finns där av en enkel anledning. Den skall obönhörligen följas oavsett.
Det är lättare att ägna tre sekunder till den än att linda vulktejp som aldrig blir bra.
Nej då det går att fuska till det mesta :)
Men om nu nippeln är betydligt mindre än diametern på slangen så är det så klart ett nästan ogörligt fix. Såg inte så noga på bilden. Trodde det har att slangen var av samma dimension och passade bra på nippeln, då förorsakar slangklämman i så fall bara läckage. Jag tätade mitt Ikea vattenlås med vulktejp, tills jag kom fram till insikten att läckaget berodde på ett gammalt tätt och sönderrostat avloppsrör Under källargolvet. Det blev övertryck i avloppet som de löjliga o-ringarna i vattenlåset, svart mjuk plast, inte klarade att täta
 
Hej.

Jag skall förtydliga mig.

Min känsla är att det inte läcker vid nipplen, den är tät med slangklämman. Snarare att det läcker bakvägen i skarven där det horisontala röret sticker i det vertikala röret. Som om själva vattenlåset inte klarar flödet. Och vattenlåset kan rimligtvis inte veta om flödet kommer från överfyllnad eller diskmaskin.

Det är klart att man skall följa instruktionen. I det här fallet så kapade jag toppen på nippeln för diskmaskin. Och sedan fick vi ingen diskmaskin på plats. Då kan jag inte använda vasken eftersom det läcker ut i nippeln. Därför testade jag att koppla överfyllnadsskyddet på diskmaskinsnippeln..

Så min fråga är snarare varför det inte rinner igenom. Och hur ska det kunna rinna igenom sedan när en diskmaskin är kopplad på nippeln (och överfyllnadsskyddet sitter på bottenventilen)? Kan det vara nån effekt att luften inte kommer ut? Eller att det horisontella röret inte är tätt mot isticket?

.
 
Har motsvarande vattenlås, och på sätt pch vis samma problem, dvs att det läcker i skarven på det vertikala teleskopröret när diskmaskinen tömmer sig. Installationen verkar otroligt känslig för att det ska vara helt rakt (i de vertikala delarna) Har dock svårt attfå det helt tätt oavsett. Några tips?

Vattenlåset är ett Prevex Smartloc
 
H henmosen skrev:
Hej.

Jag skall förtydliga mig.

Min känsla är att det inte läcker vid nipplen, den är tät med slangklämman. Snarare att det läcker bakvägen i skarven där det horisontala röret sticker i det vertikala röret. Som om själva vattenlåset inte klarar flödet. Och vattenlåset kan rimligtvis inte veta om flödet kommer från överfyllnad eller diskmaskin.

Det är klart att man skall följa instruktionen. I det här fallet så kapade jag toppen på nippeln för diskmaskin. Och sedan fick vi ingen diskmaskin på plats. Då kan jag inte använda vasken eftersom det läcker ut i nippeln. Därför testade jag att koppla överfyllnadsskyddet på diskmaskinsnippeln..

Så min fråga är snarare varför det inte rinner igenom. Och hur ska det kunna rinna igenom sedan när en diskmaskin är kopplad på nippeln (och överfyllnadsskyddet sitter på bottenventilen)? Kan det vara nån effekt att luften inte kommer ut? Eller att det horisontella röret inte är tätt mot isticket?

.
H henmosen skrev:
Hej.

Jag skall förtydliga mig.

Min känsla är att det inte läcker vid nipplen, den är tät med slangklämman. Snarare att det läcker bakvägen i skarven där det horisontala röret sticker i det vertikala röret. Som om själva vattenlåset inte klarar flödet. Och vattenlåset kan rimligtvis inte veta om flödet kommer från överfyllnad eller diskmaskin.

Det är klart att man skall följa instruktionen. I det här fallet så kapade jag toppen på nippeln för diskmaskin. Och sedan fick vi ingen diskmaskin på plats. Då kan jag inte använda vasken eftersom det läcker ut i nippeln. Därför testade jag att koppla överfyllnadsskyddet på diskmaskinsnippeln..

Så min fråga är snarare varför det inte rinner igenom. Och hur ska det kunna rinna igenom sedan när en diskmaskin är kopplad på nippeln (och överfyllnadsskyddet sitter på bottenventilen)? Kan det vara nån effekt att luften inte kommer ut? Eller att det horisontella röret inte är tätt mot isticket?

.

Nu är jag kanske sen på bollen och problemet säkert löst, men för många år sen var jag inte riktigt uppmärksam när vi installerade vår bottenventil och överrinningsslang: satte också fast slangen i nippeln och det rann baklänges pga….nippeln var ju ingen nippel, utan helt tät. Som om man skulle behöva skära eller såga av den för att det skulle bli ett hål. Så därför var rann det ut bakvägen, det hade ju ingenstans att ta vägen ‍♂️
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.