Jag och min sambo köpte ett hus för lite drygt ett halvår sedan. Innan huset såldes så hade den tidigare ägaren helrenoverat badrummet.

För några månaser sedan märkte vi att det var stopp i brunnen vid duschen. Jag plockade upp silen och gjorde rent och stoppet släppte. Det dröjde dock inte länge innan det började bli stopp igen (3-4 veckor), så jag gjorde detsamma en gång till.

I mina tidigare bostäder har jag alltid kunnat lyfta upp vattenlåset, vilket har krävts för att kunna göra rent grundligt. När jag försökte lyfta upp vattenlåset i duschen så satt det som berget. Det går inte att rubba. På ett eller annat sätt måste det åtgärdas, men jag undrar om det här ligger på den tidigare ägaren att fixa, eller om det täcks av vår undersökningsplikt?

Vad är rätt väg att gå här? Är golvbrunnen felmonterad?
 
  • En inbyggd golvmonterad dörrstängare vid en öppning, lite smutsig och sliten, vid stenvägg och golv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Dörrgolvsvridare för skjutdörr, installerad i golv, delvis synlig vid nedsliten tröskel, nära sko.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
MultiMan
Där sitter ju en bygel för att dra upp insatsen, så det ska gå. Rengör försiktigt runt kanten, kanske sitter massa skräp.
 
Jo exakt, men hur mycket man än drar i bygeln så går det inte att rubba 🧐
Se video
 
Ta en diskborste, bortsta ordentligt runt kanten samtidigt som du spolar vatten.
 
MultiMan
Ta en smörkniv av plast (den vassare varianten) och dra längs kanten samt försök bända uppåt försiktigt samtidigt som du drar i handtagen. Annars gammalt kreditkort eller liknande. Man kan också klippa/skära till från en glassbytta. Använd särskild badrumsrengöring för tvål och kalk, dvs inte vanlig allrengöring eller diskmedel.

På videon drar du även delvis på fel håll (absolut inte dra åt höger) och motverkar att handtaget är satt en bit från mitten för att man ska få extra kraft vid ena sidan först så att den sidan släpper och inte hela insatsen på en gång.

Är det mycket kalk i vattnet kanske medlet måste få verka en stund innan man försöker igen.
 
Redigerat:
Tack för tipset om hur vattenlåset ska lyftas, nu kan man iallafall se att det rör på sig.

Jag har gjort rent och lirkat med ett kreditkort också. Det verkar vara en liten kant som stoppar vattenlåset från att lyftas upp. Kan det ta skada om jag försöker skära/fila bort den?
 
  • Närbild på skadad tätning och smuts längs dörr eller fönster med metall och plastdetaljer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
MultiMan
Det är antingen gamla avlagringar eller överblivet från när brunnen monterades och fyller ingen funktion. Jag hade skurit försiktigt med en kniv, men inte helt igenom för att undvika skada brunnens plast under och sedan brutit bort kanten med en liten tång eller fingrarna om det går.

När man ska precisionsskära så är det ett bra tips att hålla fingrarna/knogarna i kontakt med det du ska skära och bara låta yttersta delen på kniven sticka fram (därför bäst att använda en brytbladskniv eller liknande typ där man kan välja hur långt bladet ska sticka ut). Då kan man hålla emot och riskerar inte skära för djupt eller slinta och skära fel.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Lättast är att skära med sylvass kniv, tex brytbladskniv med oanvänt blad (nyavbrutet).
Vissa brytbladsknivar kan man låsa bladet i andra längder än de fasta hacken.
 
Tack så jättemycket för hjälpen allihopa! Jag lyckades få upp vattenlåset, så nu är allt grundligt rensat och rengjort 😊
 
  • Gilla
hobbs och 5 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.