D
Jag har en bevattningspump inomhus i förrådet och vill ha ett larm som kan detektera vatten på golvet och slå av strömmen till pumpen då.

Har inte hittat någon sådan produkt, någon som vet om det finns eller enkelt kan kombineras ihop?
 
En vattenfelsbrytare tillsammans med fuktsensor kanske?

Det finns ett flertal leverantörer, men en snabb googling gav följande: http://www.esystop.se/
Detta system finns med fuktsensor som tillbehör.

Det finns som sagt andra alternativ. Googla på "vattenfelsbrytare" bara.

OBS!
Det går naturligtvis att lösa med enbart med en fuktsensor som sänder till en brytare för pumpen. (kolla upp sensorer för zwave och liknande). Men jag tycker att det är bättre att vattentillförseln stängs av om du får läckage, än att bara strömmen till en pump stängs av. En vattenfelsbrytare kan du även nyttja till hela huset, inte bara för ditt förråd.
 
Redigerat:
D
Tack, eftersom detta är en pump som står i separat byggnad tänkte jag mig att det bästa vore att bryta strömmen, att stoppa vattnet känns sämre eftersom pumpen då fortsätter gå, dessutom en större installation.

Har funderat på att använda Z-Wave eller annan hemautomationlösning men känns som att gå över ån efter vatten, det finns ju larm med ljudsignal för hundralappen, känns inte otänkbart att det finns en lösning som kan bryta strömmen?
 
tommib
Vill du bygga själv eller vill du ha färdig produkt?
Om det är en större installation bör du kanske överväga driftlarm och liknande också...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.