Har en gammal Gustavsberg toalett från 1981 då huset byggdes modell Gustavsberg 325T är det nog. Den har börjat läcka vatten vid kanten på cisternlocket efter spolning. Den har varit lite konstig under en längre tid. Först började det med att den började låta som skrikande möss när tanken fylldes på efter spolning. Detta ljud har nu slutat, istället så har den som sagt börjat läcka vid cisternkanten när tanken fylls på efter spolning. När tanken fyllts färdigt så slutar det läcka. En annan sak som börjat hända i samband med detta är att jag tycker det verkar som tanken fylls på snabbare efter spolning än tidigare.

Min tolkning är då att tanken fylls på för häftigt så att det blir översvämning på nått sätt så att vatten läcker vid kanten på cisternlocket.

Nån som vet vad det kan vara för fel på toalettstolen och om det går att fixa?
 
Du kanske kan lyfta på locket och titta vad som händer när man spolar ;)

Annars är mitt tips att det är ett läckage som gör att det sprutar uppåt vid påfyllning och att vattnet sedan följer lockets insida mha ytspänningen och letar sig ut i skarven mellan cistern och lock.
 
Har fixat en sådan en gång och någon sorts stänkskydd var trasigt så vatten sprutade uppåt.
(Ett kulskydd från bilen åtgärdade problemet)

Protte
 
Jag är lite rädd för att förstöra något så jag har bara försökt att skruva på lyftknoppen men jag har inte lyckats få av den med händerna i alla fall. Vet inte ens om den går skruva loss. Hur gör man när man skall ta bort locket? Hur får man loss knoppen?

@prototypen Det där med kulskydd (jag antar du menar ett sånt som man sätter på dragkroken) låter intressant. Kan du förklara närmare hur du gjorde?
 
Jag kan visa hur man fixar symtomen tillfälligt, detta är tredje toaletten med samma problem för mig :p
 
  • 1378299953885.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hade samma problem och fixade en lika fin fullödning som mehe. Jag använde dock en tjock plastpåse och buntband...
 
Hemma har jag använt en Cream fraiche burk betydligt mer stabilt, det här är från jobbet och en plastmugg från vattenautomaten var det som fanns att tillgå :D
 
Ta och lägg upp en bild på stolen här.
Annars är det faktiskt ett hett tips att gå in på deras ( gustavsbergs alltså) hemsida och ta reda på modell samt vilken reservdel du behöver.

Det är påfyllningsventilen som strular för dej och i värsta fall så kan du byta den till en sk fluidmaster som passar de flesta fabrikat.
 
inte bättre byta packningen i stället
 
Funkar även för det vita utloppsröret på en gammal IDO
IMAG1581.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Krilleman
Alla sätt är bra, utom dom dåliga ;)
 
Länge sedan tråden var aktiv men problemet drabbade just mig. Löste problemet snabbt och förmodligen provisoriskt genom att skruva åt påfyllningen lite så att inflödet av vatten gick långsammare. Verkar fungera för mig i alla fall.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.