Håller på att borra i ett tak i en lgh (hsb) för att regla upp ett trätak med spotlights.

I allafall så droppar det från ett av borrhålen (ca 1 m från en hörna ut mot ytterväggen) när det regnar mycket ute.

Jag bor på översta våningen o från mitt innertak upp mot det sluttande plåtyttertaket är det väl ca 40-50cm, så jag har ju inte borrat igenom yttertaket. Max 6cm har jag borrat i taket.

Bakgrund - i den här hörnan fanns det innan en spricka i väggen + lite mögel bakom tapeten, men då jag trodde att möglet berodde på sprickan så täckte jag bara igen sprickan (borstat bort möglet, boracol 10/2Bd, målarfärg, latex + husfix)
(har foton på detta)

Så vattenläckan har ju uppenbarligen funnits innan jag borrade i taket

Min "tanke" är att yttertaket läcker o då lägger sig regnvattnet på "utsidan" av mitt innertak - dvs mellan plåttaket o mitt tak!

När jag pratade med en i styrelsen om att regnvatten läcker in från taket i min lgh, så lät det lite som att: jaha, det får du själv bekosta!

 
För mig låter det självklart att det är föreningens ansvar. Vore ju helt galet om var och en skulle vara ansvarig för sin fasad oxå. :surprised:
 
I den föreningen så vill nog ingen bo på översta våningen eller i en hörnlägenhet.

Prototypen
 
Bra, tycker inte heller att jag ska bekosta vattenläckan, skulle komma någon på måndag o kolla på det!

Känner mig lite lugnare nu, tack!

 
Kan man komma upp ovanpå ditt tak? Alltså upp på vinden. Det borde vara relativt lätt att se varifrån det kommer. Troligtvis är det yttertaket som läcker och då ska föreningen stå för kostnaden. Indirekt får du ju då vara med och betala, iom att du har en andel i föreningen, men du ska inte ensam stå för kostnaderna.

 
Nej, det finns inte plats för nån vind mellan mitt tak o själva husets yttertak (plåttaket)

Möjligtvis finns det ett utrymme som man kan krypa sig fram i, men är väldigt osäker på det.

Glömde fråga - har snackat lite med nåra kompisar som tycker att jag ska spackla o måla över mina borrhål i taket, men ska jag verkligen behöva dölja dom hålen. Det är väl tillåtet att borra (har borrat max 5-6cm) i taket i en lgh?

 
Ok, men det tyder ju ändå på att yttertaket läcker, så det måste åtgärdas. Har man otur är det genomsurt där uppe och man behöver riva bort ev isolering, och torka ut.

Och visst får du borra i taket i din lgh, såvida inte det finns några speciella bestämmelser om det i föreningen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.