Hej, jag undrar om någon har varit med om detta tidigare eller kan ha någon aning om vad som har hänt hemma hos mig.

Jag har haft en vattenläcka. Orsaken är att det ha runnit ut vatten ur skyddsslangen på en pex slang ( tror det kallas Pex) ”rör i rör”.

Besiktningsmannen på ett känt företag kom och hanterade skadan, jag förklarade vad jag trodde va orsaken. Och så började torkning/återställningen. Med etablerad byggfirma. Vi trodde att orsaken va en koppling som hade står och läckt ner i skyddsslangen och sedan fyllt den med vatten och runnit ut. Grejen är att det stod vatten i fler rör, det var då troligt att det hade runnit över till dom andra slangarna. (dom stod alldeles för tätt så det va en rimlig slutsats)

Nu är allt återställt, nytt badrum, ny tvättstuga osv. I helgen upptäckte jag när vi skulle städa att det var blött vid rören igen. Efter lite felsökning så tryckte det upp vatten ur ett annat rör än vad vi trodde va orsaken till skadan får början. Rörmokaren kommer ut och följande fenomen händer.

Röret fylls upp med vatten när vi öppnar varmvattnet i badrummet. Samtliga kopplingar är torra. Röret ligger i plattan. Vi trycksätter det med 13 bar. Och håller tätt i flera timmar. Händer absolut ingenting.

hur är detta möjligt?
 
  • Vattenläcka vid PEX-rör som kommer ur betonggolv, indikeras av blöta fläckar och droppar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
I Iskakan skrev:
Röret fylls upp med vatten när vi öppnar varmvattnet i badrummet. Samtliga kopplingar är torra. Röret ligger i plattan. Vi trycksätter det med 13 bar. Och håller tätt i flera timmar. Händer absolut ingenting.
Är det bara när ni spolar varmvatten i badrummet?
Ingenting när ni spolar kallvatten i badrummet?

När ni spolar i badrummet, spolar ni då direkt till avloppet eller spolar ni upp vatten?

Funderar nämligen på om det är skada i avloppsröret & skyddsslangen så att avloppsvatten hamnar inskyddsslangen.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Är det bara när ni spolar varmvatten i badrummet?
Ingenting när ni spolar kallvatten i badrummet?

När ni spolar i badrummet, spolar ni då direkt till avloppet eller spolar ni upp vatten?

Funderar nämligen på om det är skada i avloppsröret & skyddsslangen så att avloppsvatten hamnar inskyddsslangen.
Det är bara när vi spolar varmvatten. Under natten har vi tappat tryck från 10 bar till 7,5. Rörmokaren kommer under morgondagen och byter röret. Ska bli intressant att se vad som är fel. Uppdatering kommer inom kort
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.