För en vecka sedan så har jag fått en jäkla "bulle" på stensättningen utanför min entredörr , bifogar bilder även om man inte ser spec tydligt på dom

kan det vara tjälen som orsakat detta? kyla och värme har kommit och gått senaste veckorna

Det är en 10-15år gammal stensättning så marken borde väl ha rört sig färdigt vid det här laget tycker man, har själv bara bott här sen i somras så vet inte hur det sett ut tidigare vintrar, känns som en ganska rejäl sättning hur som helst

DSC_4704.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
DSC_4705.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
DSC_4706.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
DSC_4708.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Obs den frusna vattenfläcken på plattorna är smältvatten från balkongen ovanför
 
Helt plant var det inte innan heller, men helt plötsligt en dag så hade plattorna skjutit upp sådär
 
Du får göra en rimlighetsbedömning;

- Har du någon inkommande vattenledning just under tjälskjutningen?
- Något avloppsrör?
- Kan fukt från balkongen gjort att marken är extra fuktig just här?
- Är det tjälskjutning lite här o där? Kan det bero på undermåligt underlag för plattorna?
 
Om det läckt så mycket att marken rest sig sådär mycket borde det vara väldigt blött under plattorna och du borde ha en konstant snurrande vattenmätare även om alla kranar är stängda.
Fredrik
 
Fredrik Å skrev:
Om det läckt så mycket att marken rest sig sådär mycket borde det vara väldigt blött under plattorna och du borde ha en konstant snurrande vattenmätare även om alla kranar är stängda.
Fredrik
Det beror väl på var vattenmätaren sitter:confused:
Den sitter väl normalt inne i huset och om det är läck på inkommande ledning så lär inte vattenmätaren registrera detta
 
Grannen fick en läcka i tappvattenledningen till inkommande vatten.
Läckan var 2 meter under jord. Det blev en geiser ,asfalten reste sig och alla snö smälte där läckan var.
Läckan som sådan var inte speciellt stor inte ens som en 50 öring i omkrets.
Fredrik
 
Sådär då var julstöket över och jag har fortsatt fundera över "sättningen" den ser inte klok ut, kan inte förstå hur den kan vara så rejäl, precis utanför entre dörren

Bifogar en ritning på hur det inkommande vattnet går och om jag tolkar den rätt så har jag inget vatten precist under "sättningen"

DSC_4800.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den röda ringen = "sättningen"

Den lila stjärnan är mitt inkommande vatten va?
 
Ja, stjärnan är inkommande vatten.

Du tycks ha en spolbrunn strax sidan om din sättning. Kolla om du kan se något onormalt i denna. Provspola i något stuprör och se om flödet kommer normalt i spolbrunnen.
Det kan ju ev vara ett rör som är läck/av som gör att det blir vattensjukt och därav frostskjutningar
 
Går absolut inte att lita på en ritning och från den dra slutsatsen att ledningen inte går just där. ;)Speciellt inte om det är en schematisk installationsritning och inte en skalenlig och måttsatt karta över faktiska installationen. Ledningarna kan mycket väl svänga av efter källarväggen mot den röda punkten.

Lätt hänt om man varit slarvig vid återfyllandet att få en sten som ligger mot vattenledningen. Den rör sig sen lite varje gång det sker hastiga tryckförändringar och så småningom nöter det ett litet hål på röret.
 
Ska kolla spolbrunnen imorgon!

Hur går jag vidare med det här nu då? Vart vänder man sig om det är nått som gått sönder?

Det torde vara ett ganska litet läckage isåfall skulle jag tro då jag inte tycker att det blir värre, har nu varit sådär i princip hela december utan att förvärras som det ser ut
 
keis skrev:
Ska kolla spolbrunnen imorgon!

Hur går jag vidare med det här nu då? Vart vänder man sig om det är nått som gått sönder?

Det torde vara ett ganska litet läckage isåfall skulle jag tro då jag inte tycker att det blir värre, har nu varit sådär i princip hela december utan att förvärras som det ser ut
Har du vinterklimat nu?

Om det är läcka från dagvattenavloppet så har det kanske inte varit tö/regn under December?
Om det är läcka på inkommande vatenledning så skulle väl detta fortgå även om du har tjäle?
 
Det ser ut som en vanlig tjälskada som kommer när underarbetet är dåligt. Det växlande vädret gör också så att det skjuter mycket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.