Hej!
Ny i husägamdet och panikslagen.
Sonen duschade och insåg att hela badrummet stod i vatten, kallade på oss.
Jag lyfte på locket till brunnen och inser att nätet vi satt är anledningen. Lyfter på det och allt vatten rinner ner.
En stund efter när jag skrapat allt vatten och går ner i källaren för att kolla hur nätet i andra brunnen (duschen i källaren) ser ut, då börjar det plötsligt droppa från taket.
Det är taket i tvättstugan som ligger rakt under bardummet där det varit översvämning.
Skruvar ner ett plank som sitter i taket o ser att det droppar vatten som rinner. Droppandet avtar mer o mer.
Kan det vara att flödet ner i brunnen blev för stort eller har vi ett eventuellt läckage i något rör, kanske båda? Detta har inte hänt tidigare när vi duscjat, alltså att det droppar från taket i källaren. Planken jag skruvade ner ser inte ut att ha tidigare vattenskador.
Vad gör vi? Vågar vi använda vatten på ovanvåningen mer? Vågar jag duscha, använda kran o gå på toa o i källaren istället
 
Va det inte så mycket vatten att det nådde över tröskeln då och det har tagit den vägen ner?
 
maah maah skrev:
Va det inte så mycket vatten att det nådde över tröskeln då och det har tagit den vägen ner?
Nej så mycket var det inte, kanske 1-2 cm. Lite olika då det slutar lite olika. Men inte över tröskeln. Utanför har vi klinker med golvvärme. Men kan det vara från dör listen till badrummet? Fast där är i och för sig en silikon fog.
 
kulle
Kan du skruva ner planken i taket så är det ju bästa stället att felsöka på
Vi får väl hoppas att det bara är en röranslutning som glidit isär
 
kulle kulle skrev:
Kan du skruva ner planken i taket så är det ju bästa stället att felsöka på
Vi får väl hoppas att det bara är en röranslutning som glidit isär
Jag gjorde det men det ser inte ut som det kommer från ett läckande rör. När jag ratade m rörläggare nu under morgonen så tänkte hen att det är i tätskiktet det läcker. Men då det inte hänt tidigare när vi duschat så bör det vara i en del av badrummet som vanligtvis inte står i vatten. Det låter logiskt o jag har också funderat på det. Men nu är jag lite orolig för det vattnet som tog sig igenom, att det ska torka upp eller om det kan resultera i mer omfattande skador
 
PÅ grund av att det står vatten över brunnen, så är det nog så att det inte är tätt mellan brunn och tätskikt. Vatten har inte ont i ryggen utan kryper genom dom minsta glipor som kan finnas. Vid normal användning så står inget vatten över kanterna på brunnen och det går inte förbi i någon glipa.
 
kolla runt golvgenomföringarna för element, handfat och toalett med, där kan det krypa ner, och normalt står inte vatten runt dom när man duschar
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.