Hej,

Frun fick för sig att göra ren diskbänken nyss och hon kopplat ur rören under men glömde det sedan och spolade massa vatten. Det rann ner vatten så det droppar från innertaket i källaren (enplansvilla med källare).

Vad kan jag göra för att fixa situationen?
Jag har torkar upp och ställt en avfuktare i källaren där vattnet droppar.
Vad mer bör jag göra?
Försäkringsärende även fast det är frun som klantat sig?

Tack på förhand,
Thomas
 
S
Hur mycket vatten kan det handla om, är det ett 70tals hus utan isolering i mellanbjälklaget? Är källaren uppvärmd?

Är svaret ja på båda frågorna tror jag ni kan vara ganska lugna.
 
Några spolningar i vasken och det behövdes två badlakan för att torka upp i källaren men svaret är ja och ja på dina frågor. Då är jag lite lugnare :)
 
Finns där ingen isolering i mellanbjälklaget så kommer det att torka upp snabbt. Jag skulle kanske investera i en enkel billig fuktmätare och mäta i närheten av där det droppar. Om det tar ex. mer än en månad utan att fukthalten gått ner ordentligt, så skulle jag kanske konsultera någon med mera kunskaper. Det vore troligen overkill, man kommer rätt långt med att bara känna på ytan.
 
Du skulle ev. kunna anmäla till förs. bolaget. Finns skaplig chans att de skickar ut någon med både instrument och kunkskap att utreda omfattningen. Och den utredningen kostar normalt inget för dig som förs. tagare.
 
Du ska absolut anmäla till försäkringsbolaget, bara för att orsaken till felet är mänsklig istället för teknisk betyder det inte att ersättningen uteblir.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.