Hej

Det är ju känt att solpaneler sjunker i effekt medstigande temperatur. Jag har en tanke kring att samla regnvatten i en tunna och sedan pumpa upp det med någon lämplig pump på taket i ett rörsystem av PEM slangar som då sprutar/duschar ut det på taket för att kyla panelerna med lämpligt flöde av vattnet från tunnan/tunnorna.

Någon som byggt något sådant eller vet andra som gjort där man kan läsa om det ?

/M
 
  • Gilla
mrPersson67 och 1 till
  • Laddar…
S
Hur mycket vatten behövs för att ge kylning?
 
S sinuslinus skrev:
Hur mycket vatten behövs för att ge kylning?
Bra fråga. Så långt har jag inte kommit. Kanske 1l/min, kl 11-15.00(4h), 240l/dag... kan det vara rimligt tro. Temp på vattnet... nja, 20 grader kanske.
 
B
Pumpen drar ju el, tjänar man verkligen på kylningen netto? Gissar att det är bättre att lägga på ett par panaler extra, för den kostnad som vattenkylningen kostar att bygga...

Det finns hybridpaneler, där man gör varmvatten och solel samtidigt. Lite samma tanke
https://senergia.se/teknikblogg/inlagg-14-hybridpaneler/

Men de är rätt dyra tror jag, har inte kikat så noga.

Jag tror man ska hålla det enkelt. Rätt många solvärmesystem fryser sönder eller börjar läcka med tiden.
 
S
M mortimer skrev:
Bra fråga. Så långt har jag inte kommit. Kanske 1l/min, kl 11-15.00(4h), 240l/dag... kan det vara rimligt tro. Temp på vattnet... nja, 20 grader kanske.
Känns som om man behöver testa ut det där för att kunna räkna på det eller finns det bra tabeller?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.