Fyll inte på brunnen själv. Vad menas med det ?
 
Som skåning är bilden i artikeln inte speciellt hjälpsam.
 
  • Gilla
Chiippe och 2 till
  • Laddar…
Tack!

Ser inte så krisartat ut enligt mig.

Här nere på sydkusten har vi gott om vatten iaf.
 
Nej, vad jag har förstått så är det ingen större kris (än). De flesta ställen som har infört bevattningsrestriktioner har inte gjort det på grund av vattenbrist i magasinen, utan för att det är problem att distribuera de mängder vatten folk vill ha.

Men om vädret håller i sig så blir det nog snart större problem...
 
Min semester börjar om två veckor, så då lär det bli regn i Mellansverige. :cool:
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Nej, vad jag har förstått så är det ingen större kris (än). De flesta ställen som har infört bevattningsrestriktioner har inte gjort det på grund av vattenbrist i magasinen, utan för att det är problem att distribuera de mängder vatten folk vill ha.

Men om vädret håller i sig så blir det nog snart större problem...
Det förändras snabbt, https://www.sgu.se/om-sgu/press/pressmeddelanden/2018/juni/sjunkande-grundvattennivaer/

Här i Mälardalen är det kritiskt, bönderna tog den första skörden vall redan i maj för att den inte skulle torka bort. Det är redan nu kritiskt med bete till djuren och vinterfodret kommer inte att räcka så precis som i fjol blir det nödslakt.
Vårsådden har inte grott pga torkan vilket kommer att ge en del konsekvenser, inte bara för bönderna.
Sju veckor utan nederbörd nu med temperaturer långt över det normala, björkarna och rönnarna fäller sina blad. De hann knappt spricka ut förrän de började gulna. Vi är en ungefär 1 miljon hushåll med egen brunn här i landet och för en del av dessa hushåll kan man nog kalla det för kris. Men en hotad matproduktion har naturligtvis större betydelse för samhället i stort än vattenbrist för enskilda boende på landsbygden.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
H
useless useless skrev:
Enklast är väl att gå till källan...
[länk]
Tackar
 
Abies: Att det är torrt på ytan är ddt inget snack om. Men artikeln handlar om grundvatten.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Varför får man inte fylla på brunnen själv?
 
L Lexing skrev:
Varför får man inte fylla på brunnen själv?
Brunnen är inte en vattentank. Den är ett hål ner i ett grundvattenmagasin. Det är i det närmaste meningslöst att hälla ner vatten i en brunn, det rinner bara ut i omgivande vattenmagasin. Nivån i brunnen är efter en tid densamma som innan påfyllningen.
 
  • Gilla
Lexing
  • Laddar…
L Lexing skrev:
Varför får man inte fylla på brunnen själv?
Ja, det var den mest komiska formulering jag läst på länge :rofl:
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Det är väl mycket bättre grundvattennivåer än normalt i nästan hela landet pga. den snörika vintern.

Att det är torrt på ytan och bevattningsförbud nu har väldigt lite med grundvattnet att göra.
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
Sverige är ett avlångt land, här var vintern allt annat än snörik. Det är vinterns nederbörd som i stort bestämmer grundvattennivåerna eftersom växtligheten när den kommer igång tar hand om den mesta nederbörden. På sensommaren brukar grundvattennivån vara som lägst.

Ja, grundvattennivåerna var betydligt bättre än i fjol när vegetationsperioden började men sedan kom långvarig torka ovanligt tidigt. Naturligtvis finns ett samband mellan torka och grundvatten eftersom vi pumpar upp mera grundvatten när nederbörden uteblir. De små magasinen, i huvudsak enskilda brunnar är känsligast, de stora vattenmagasinen reagerar långsammare.

Många kommuner har infört bevattningsförbud. De kommuner som tar sitt vatten från de stora sjöarna har självklart inga problem med vattenbrist, där handlar det om bristande kapacitet i ledningssystemen eftersom förbrukningen ökar markant under en värmebölja.
Men alla kommuner ligger inte vid stora sjöar utan pumpar upp grundvatten till hushållens förbrukning. Där är det helt nödvändigt att besluta om bevattningsförbud för att alla boende skall ha tillgång till rent vatten.

Om ca 10 dagar kommer SGU´s månadskarta för juni så då vet vi svaret. Jag hoppas innerligt att den inte visar rött någonstans i landet.
 
  • Gilla
Hemmakatten och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.