Vad tycker du om kallstartsfunktionen på vattenkranar?

  • Antal röster
    32
Tycker ni att det är en bra funktion?
Själv anser jag att det är green washing (no pun intended).

För er som inte vet vad det är, handlar det om att man gjort den användbara sektorn på vattenkranar mycket snävare än förut. Syftet ska då vara att spara på varmvatten.
Resultatet (anser jag) är det omvända. Eftersom det är svårare att ställa in rätt temperatur går det åt mer vatten, man blir sällan nöjd med temperaturen och våra barn bränner* sig oftare eftersom det är så snävt mellan lagom och för varmt.

Det är kort sagt en skitfunktion i nivå med touch-knappar på spisen.


Digital illustration av en självkörande bil ovanifrån med sensorer och navigationsvägar i rött och blått.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder




*(Nej, ni behöver inte påpeka att jag har för varmt om barnen bränner sig. De får naturligtvis inte brännskador men det är inte jätteskönt att tvätta händerna i 45 grader varmt vatten)
 
  • 3D-rendering av en rakhyvel och två färgade bågar, röd och blå, som illustrerar rörelse eller glidning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Vinsten bygger på en undersökning som är helt galen vad jag minns. De testade att installera den typen av kranar på Arlanda. Eftersom folk ställer kranen i det läget de är vana vid och tvättar händerna i det som råkar komma så blir det naturligtvis en besparing. Om det är en kran där användarna vet hur den fungerar lär besparingen bli marginell.
 
  • Gilla
SvanteC och 7 till
  • Laddar…
Skumt. Vore väl bättre att ha tvärt om, dvs man får större utväxling på värmen. Vill man ha kallt så kör man ju ändå max åt det hållet.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
RoTe
Hur många har OCD och har den alltid rakt?
 
En fullständigt idiotisk skitfunktion. Eftersom den användbara sektorn för lagom ljummet är mycket mindre blir det svårare och tar längre tid att hitta dit, samtidigt som sektorn för bara kallt blir större, till ingen nytta. Man blir bara förbannad.
 
  • Gilla
SvanteC och 4 till
  • Laddar…
C
M Micke_xyz skrev:
För er som inte vet vad det är, handlar det om att man gjort den användbara sektorn på vattenkranar mycket snävare än förut. Syftet ska då vara att spara på varmvatten.
Själv irriterar jag mig betydligt mer på funktionen där en fjäder hindrar kranen från att ge fullt flöde och/eller fullt varmt när man släpper spaken. Eller för den delen temperaturbegränsningen där kranen alltid blandar in kallvatten så det tar extra lång tid innan varmvattnet kommer fram. Men de funktionerna kan ju stängas av.

Annars tycker jag det finns en viss poäng i att rakt fram är kallvatten då man oftast vill ha kallt i köket. Vår kökskran fungerar dock annorlunda än på bilden. Den går helt enkelt bara att vrida en liten bit åt höger.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Man blir bara förbannad.
Exakt.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Tänker att man vänjer sig fort. Skulle uppskatta funktionen hemma. Barnen ställer oftast kranen rakt fram när de slabbar, för att det är enklast.

Denna funktion hade sparat en del varmvatten hemma.

Eftersom svarsalternativen är kraftigt biaserade så avstår jag att svara.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Hur många har OCD och har den alltid rakt?
Inte här i alla fall. Den står alltid lite åt sidan. Den befinner sig egentligen aldrig nån annanstans än i det ljumna området. Går väl åt en halvliter extra vatten varje gång man försöker hitta den perfekta temperaturen eftersom det är så känsligt.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Eftersom svarsalternativen är kraftigt biaserade så avstår jag att svara.
Ja... jag råkar jobba extra som valsedelsutformare i diktaturer. Lite jobbskadad. 😁
 
  • Haha
RoTe
  • Laddar…
O
Styrkekramar till er som känner att det blir besvärligt att ställa in rätt temperatur <3

Här hemma blir det sådanahär kranar så fort jag byter ut de gamla! Vill inte veta hur många kilowattimmar som gått förlorade för att det spolas fram varmt vatten i rören som sedan kyls av igen.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
B
Vi har det hemma i köket. Köpt av misstag. Innebär att man alltid får beteendet att dra på max värme tills vattnet är för varmt, och sedan justera ner. Tidigare var det ju lättare att hitta ganska rätt inställning från början, när det fanns ett större reglerområde att justera på.

Tror inte man sparar någonting på detta.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
C
B BSOD skrev:
när det fanns ett större reglerområde att justera på.
Är verkligen reglerområdet mindre då?
Så är det iallafall inte på mina kranar. Kökskranen är som sagt förskjuten åt vänster och går från typ 15° till -90° och handfatet från 30° till -30°.
Så betydligt mindre reglerområde på tvättställsblandaren som har ljummet i mitten.
 
Redigerat:
Tror det är lite olika på olika tillverkare. Tidigare kranar med liknande funktion jag använt har haft som TS skriver. Snävt i sista delen mot rött. Nya kranen i köket har som @cpalm hela skalan förskjuten mellan ca 15° och -90° och det tycker jag funkar bra. Lätt att få den temp man vill ha och oftast står den rakt fram mot kallt.

Själva enkäten är ju väldigt vinklad. Jag vet att den finns och visste vad jag köpte. Jag tycker och tror inte att det en funktion som är avgörande för vår planet, även om jag är rätt säker på att den spar energi hos oss. Jag tycker inte heller den är ett dugg irriterande som den är konstruerad på min kran.
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Ställer mig i skalan som hellre haft en vanlig där man mitt i får ljummet, och vill man ha kallt vrider man åt höger.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.