Hej!

Jag har en enkel kran (bild bifogas) för att stänga av vattentillförsel till tvättmaskinen. Efter att ha stängt av den inför en resa över påsk har den nu slutat fungera när jag försöker vrida på den. Det går helt enkelt inte att vrida/snurra på kranen så att vatten kommer till tvättmaskinen. Någon som vet vad felet kan vara och i sådant fall hur det åtgärdas? Jag kan inte hitta ett sätt att öppna kranen som man kan göra med en standardkran eller blandare.
 
  • bild.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kranen har kanske hoppat "ur led".
Prova att trycka in det.
Annars har kanske splinsen gått sönder.
 
Om det är splinsen. Vad gör man? Vet du hur man öppnar kranen?
 
Dra loss plastkranen (bara dra rakt ut) och se vad som finns under. Kolla om plasten ser trasig ut eller om det är något i själva kranen, metallen. Förhoppningsvis är det bara plasten som är sönderdragen.

Om det bara är plasten bör du kunna vrida runt kranen med lämplig tång tills du köpt en ny plastbit.
 
Känns inte som det går att dra av plastkranen. Den sitter berghårt. Känns som att skruvarna i väggen kommer att lossa innan kranen :)
 
Det kan kanske sitta en skruv under den blåa pluppen, se om det går att pilla bort pluppen med en liten skruvmejsel eller liknande.
 
Förresten, du skriver att det inte går att vrida den. Betyder det att den sitter fast så att du inte kan rubba den, eller att den bara går runt utan att öppna kranen?

Det är inte helt ovanligt att de där kranarna går sönder så att de bara går runt, då är det plastratten som är trasig. Men om den inte går att vrida så borde det bara vara mer våld som krävs.
 
Den är trög. Går att rubba lite grann men sedan tar det stopp. Jag försöker med mer våld ikväll och återrapporterar om resultat.
 
Chriskrosser skrev:
Om det är splinsen. Vad gör man? Vet du hur man öppnar kranen?
Jag tror, med betoning på tror, att du kan dra av plastkranen efter det att den är öppnad fullt. Nu kanske inte detta hjälper dig om den inte alls går att vrida runt.
 
ullberg
Om det går att vrida men väldigt trögt är nog inte splinesen trasiga. Splines används i det här fallet för att sammanfoga själva plastratten med mässingsdelen under, hade dessa gått sönder hade plastratten sannolikt gått väldigt lätt att vrida, men den hade inte öppnat kranen...

Det låter som att det kärvat ihop innuti mekanismen, vad man skulle vilja göra är att ta isär det hela och göra rent / smörja upp (i dagsläget kanske man inte smörjer en kranöverdel utan köper en ny men om man har orken). För att göra det behöver du ta bort plastratten, det finns två huvudsakliga infästningssätt för sådana rattar (som båda redan nämnts), antingen sitter den med en skruv i centrum (under blåa pluppen), eller så ska den bara dras av, fast när kranen är fullt öppen (som Alfredo skriver). Så jag tycker du ska ta i ordentligt, har mycket svårt att tro att du lyckas förstöra något annat än plastratten, och i värsta fall får du väl såga / hugga sönder den så du får bort den.

Nästa steg blir antingen att vicka fram och tillbaka på mässingsdelen med splines du nu ser, eller (mer troligt om det nu är så trögt) att ta loss kranöverdelen för att senare smörja eller byta ut, sätt en skiftnyckel / fast nyckel på den mutterformade delen av kranöverdelen och lossa. (vid det här laget behöver du ha stängt av vattnet, annars kommer det spruta...).

Lite beroende på hur bra du kan sektionera vattensystemet kan det vara bra att ha köpt lite reservdelar i förväg, om du satsar på att byta behöver du en kranöverdel med 1/2" (R15 är samma sak) gänga. Annars kanske lite armaturfett, en ny krankägla (man brukar byta om man ändå har isär delarna) och en ny packing till kranöverdelen (brukar ibland följa med när man köper krankäglan)

Lycka till!

/U
 
Tack för all input. Jag har vridit fram och tillbaka på kranen och lyckats rubba den lite grann så att vatten nu strömmar till. Ingen långsiktig lösning dock. Får jobba vidare på de lösningar som föreslagits i tråden.
 
Eftersom du nu har lyckats få lite vattengenomströmning så är antagligen plastkranen helt rund inuti, då kan du försiktigt såga sönder plastkranen och på så sätt komma åt spindeln.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.