Funderar på att bygga ett större vattenkar/vattenho som ska samla upp takvattnet från ett sidohus på tomten. Tanken är att kunna doppa vattenkannan. Mått : knappa 1,5m *1m +ca 1m djupt (höftat). Hur ska man konstruera detta? Gjuta hela på plats eller mura upp med ex lecablock och sedan putsa. Inga växter eftersom vattennivån nog kommer att variera kraftigt. (Skulle även kunna tänka mig någon träkonstruktion i samma stil som huset + dammduk). Alla tips mottages tacksamt!
 
Jag är inte riktigt med på vad du egentligen vill ha, någonstans att samla regnvatten för att vattna med?
I så fall är väl det lättaste bara att ställa dit en tunna, antingen en 200 liters plasttunna som man kan bygga in om man tycker den skämmer för mycket eller så finns det fina tunnor i ek men de kostar ju en slant också.
Eller är det i snarare en vattenspegel du vill ha?
 
Vattentunnor i ek är skitsnygga o det har jag som tur är redan ett par. Denna gång hade jag tänkt mig en större enhet. Ekfaten har ju en tendens att torka isär om de står för lite vatten i dom. Vill dessutom kunna sänka ner hela vattenkannan utan problem. Karet ska dessutom kunna rymma vattnat från ett hyfsat stort tak. Fyrkantigt ska det vara. Vet inte om det blev tydligare ...:)
 
Om man gjuter i betong, måste man blanda i något speciellt medel i bruket då för att karet inte ska ta åt sig vatten o sedan sprängas sönder av frosten?
 
Du bör tömma för vintern ändå men ja du ska ha beetong med mycket cement i för att den ska anses som vattenfast. Troligen kan en betongstation skicka i mer kemikalier för att förbättra det hela ännu mera
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.