Har köpt ett hus där det fanns ett kombinerat garage / föråd med carport som inte är inrett. Jag har dock tänkt att jag ska isolera i alla fall förrådsdelen. Jag har bifogat en bild på hur det ser ut. Dock har jag ett problem som jag måste lösa innan detta kan ske.
Hela byggnaden står på en gjuten platta där syllen ligger mot betongen med endast en åldersbeständig plast i mellan. Nu till problemet där jag anser att det måste vara felbyggt, mellan carport och garage/föråd ser väggen ut som på bilden jag bifogat. Detta resulterar givetvis i att det tränger in vatten från carporten till garaget under plasten... mycket dumt! Hur löser jag detta på ett smidigt sätt? Kan tilläggas att panelen går nästan ner i betongen..
Min tanke är att köra av panelen med cirkelsåg (skruva bräda och sen köra för att inte behöva plocka ner panelen). Kapar av regel för regel (medans man säkrar bärigheten. Gjuter en sockel med tex lecablock som jag lägger syllen och de kapade reglarna på. Målar sen med kallasfalt eller liknande på utsidan för att få vattentåligt..
Låter detta vettigt eller någon som har någon bättre idé? Funkar detta isoleringsmässigt?
 
  • garagelayout.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • garagevägg.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ingen som har någon kommentar på problemet ovan?

Är det vettigt med en klack säg 19*15cm tjock leca och ställa syllen på eller är det rent förkastligt ur isoleringssynpunkt?
Sen måste man ju få tätt på utsidan då lecan suger vatten men det borde väl gå att ordna..

Eller är det någon som har en bättre lösning?
 
Kan ju funka med den lösning jag gjorde i pannrummet och skall göra i resten av garaget, fuktspärr på väggen och golvet, ca 10cm brett och förstärkt glipan med en fiberremsa.
 
Jo dock är problemet att panelen går nästan ända ner i plattan så finns ingen möjlighet att täta utvändigt, annars håller jag med att det känns som en bra idé.

Är nog troligt att jag gör något liknande invändigt för att slippa problem om man kör in en blöt bil i garaget tex.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.