Hej jag har sedan några dagar problem med vattenhammare på varmvattnet när jag spolar lite mer kraftfullt. Ev något sämre värme i kranarna men pannan visar rätt temperatur och röret ut blir rejält varmt. Jag hade inte gjort några förändringar i systemet när problemet uppstod. Det enda som har varit lite annorlunda är ett generellt större uttag av kallvatten, har haft vattenslangen på fullt flöde mer än vanligt. Har egen brunn med hydrofor men ser ingen tendens till förändringar i flödet på kallvattensidan och framför allt ingen vattenhammare. Jag har en Mitsubishi ecodan ehpt20(på enheten, på instruktionen står även ehst20 och erst20) luft vatten kombipanna. Efter problemet uppstod har jag motionerat blandningsventil en utan effekt. Har letat efter någon typ av filter på varmvattnet (om något satt igen) men inte hittat något. Gissar ju att flödet på något sätt är begränsat alternativt att det på något sätt är luft i systemet. Har dock svårt att se hur det kan bli det för varmvattnet i pannan går ju på trycket från kallvattnet (där märker jag ju dom sagt inget. Hoppas att någon har något uppslag på vad jag ska göra för att bli av med problemet.
Tankar som slagit mig är 1.stänga av och tömma pannan men vill gärna undvika det om möjligt. 2.Nolla hydroforen, gjordes senast i april så borde inte heller det behövas och som sagt kallvattnet har ju inte samma symptom. 3. Spola fullt flöde på varmvattnet en längre stund för att se om det hjälper men vill ju inte skada rören.
 
Redigerat:
Låter som att backventilen på inkommande kallvatten till VVBn slår.
Den brukar sitta ihop med avstängningsventilen & blandningsventilen innan VVBn.
 
Tack för tipset. Har varit och motionerat den också men ingen förändring tyvärr. Har den på listan om jag ska prova att byta delar.
 
Sätt örat mot toppen på skaftet till en skruvmejsel och mejselspetsen mot det objekt du vill lyssna på, då hör man tydligt om man är på rätt objekt.


För att motionera backventilen så behöver man ofta plocka isär backventilen.
 
Fick till slut ta in röris, då visade det sig att det var en backventil som spökade men inte i blandningsventilen på inkommande utan på en utav duschblandarna som knappt används.
Det gjorde att varmvattnet där tog sig igenom till kallvattnet vilket orsakade både knackande och den sänkta effekten på värmen. Blandaren bytt och problemet är löst.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.